Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Då gissar jag på den sydligaste glaciärrest jag hittar på kartan i Norrbottens län, som dessutom går att få ihop någorlunda med terräng o fotoriktning. Nämligen sadelpunkten mellan Norra o Västra Fierras.
En blandning av kartstudier o skott från höften: Tältet står strax öster om Nuortta Savllo.
Vi har inte fått bedömningen av den här gissningen?Laddevagge?
Korrekt!Laddevagge?
Jag satt och såsade med ledtråden och missade din gissning...
Scenen är din, nästa bild!
Det var en finurlig ledtråd väl värd att såsa för. I likhet med enok ändman fick jag ta kartan till hjälp för att hitta ett svar.Jag satt och såsade med ledtråden och missade din gissning...
Scenen är din, nästa bild!
Nästa bild. Var är den knäppt?
Först en kommentar till föregående bild. Jag drar slutsatsen att både enok ändman och materazzi visste att årtalet 1837 enbart avsåg Arjeplogs socken. Imponerande kunskap! Tack Adam för den historielektionen. Än mer impad blir jag av den korrekta gissningen, eftersom mina fjällkartor inte visar några glaciärrester i Láddevágge. Men ok, Lantmäteriets flygbild visar en isig sluttning. Hur kunde du hitta så rätt?
De nu aktuella bilden tror jag visar vindkraftparken Siska nära järnvägen mellan Gällivare och Kiruna. I så fall står du kanske på leden över norra sluttningen av fjället Gámascearru.
De nu aktuella bilden tror jag visar vindkraftparken Siska nära järnvägen mellan Gällivare och Kiruna. I så fall står du kanske på leden över norra sluttningen av fjället Gámascearru.
Ren tur. Jag har några bilder mot dalen från olika avstånd och tyckte att glaciären liknade vad som visas i gåtan. Har aldrig varit däruppe.... Men ok, Lantmäteriets flygbild visar en isig sluttning. Hur kunde du hitta så rätt?
Rätt! Šiška till vänster och Kaitum till höger sett från Gámasčearru.De nu aktuella bilden tror jag visar vindkraftparken Siska nära järnvägen mellan Gällivare och Kiruna. I så fall står du kanske på leden över norra sluttningen av fjället Gámascearru.
Varsågod, ny bild.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg