Gissa position

ni kanske promenerar på pieskehaures sjöbotten,nedanför topp 910?
&så får nån annan gissa på sjön(878/879på vissa kartor) just söder om sulitelmaglaciären för att berget ser mer barskrapat ut av glaciär än topp 910,&pga din ledtråd att d är ett gränsfall för isåfall är ni nog just lite inne på norska sidan.

Ni har ringat in det, men inte hittat riktigt rätt!
Vi går på botten av Lájrrojåhka, fjällryggen som syns är nordvästra utlöparen från Lájrro. Lite förvånad att botten bar så bra som den gjorde.
Nästa bild!

Ja det var knivigt! men kul. jag vet inte riktigt vem som "van" men jag lägger in en bild, men lite vintertema för nu börjar det endå bli kallt till fjälls(och för att min hårddisk med fler bilder är långt borta).
Vad kallas denhär platsen/formationen i folkmun? Isen bildas inte sådär fint varje år så den klättras ganska sällan.

Bilagor

• IMG_4704.JPG
    IMG_4704.JPG
    1.6 MB · Visningar: 132
alltså formationen som skapar ispelaren har nog många sett, kanske oftare på sommarn. det är inte nått undangömt eller svåråtkommligt ställe.

oj ursäkta min frånvaro!! inte ok, inga ursäkter, men förlåt.

Martin_75 har rätt! Stállegorsa eller hjärtat som det kallas syns tydligt för folket som gått eller skidat från Nikkaluokta och västerut i Ládjuvággi. Hjärtformationen syns tydligast vintertid. Krister Jonson/ Tobias Granath står som förstebestigare år 2014 av ispelaren som bara når helt upp vissa år och under ganska kort tid.
Nästa bild Martin_75!

Bilagor

• IMG_4685.JPG
    IMG_4685.JPG
    2.2 MB · Visningar: 84
  • IMG_4701.JPG
    IMG_4701.JPG
    1.2 MB · Visningar: 79
  • IMG_4703.JPG
    IMG_4703.JPG
    2.3 MB · Visningar: 82
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg