Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Hm, motljus, borde väl vara taget mot söder. Rejäl dalgång där borta, säkert med ett större vattendrag där nere. Hyfsat höga fjäll bakom med en skarp profil till vänster. Torvklädda sluttningar med lite björk därnere. Risig dvärgbjörk i förgrunden. Bilden borde vara lätt att känna igen i flygbild om man vet var man ska leta...........
Just torvinslaget leder mina tankar till Västerbottenfjällen. Kanske vi kan få en ledtråd?
Just torvinslaget leder mina tankar till Västerbottenfjällen. Kanske vi kan få en ledtråd?
Bra iaktagelser, Västerbottensfjällen stämmer utmärkt! Vattendraget är dock inte jättestort, och lite för grunt för att fiska i kom fri fram till
Då kommer nästa ledtråd (är det tillåtet att "ändra" frågan lite(?) vill jag gärna ha namnet på fjället med mest snö (delvis glaciärer) i föregående bild också): Närmare sjöarna fanns en röd liten stuga.. Som en ytterligare ledtråd är fjällen på föregående bild möjligen lite högre än vad det ser ut som.
Då kommer nästa ledtråd (är det tillåtet att "ändra" frågan lite(?) vill jag gärna ha namnet på fjället med mest snö (delvis glaciärer) i föregående bild också): Närmare sjöarna fanns en röd liten stuga.. Som en ytterligare ledtråd är fjällen på föregående bild möjligen lite högre än vad det ser ut som.
Bilagor
Och ja det är naturligtvis ett större vatten/vattendrag i den stora sänkan, fotot är också taget mot söder. Dock går den stora dalgången inte i öst-västlig riktning. Av någon anledning missförstod jag och avsåg ån i bild, ursäkta förvirringen.
En bild till kommer här tagen i en annan vinkel från området nära sjöarna, skickar upp ytterligare en (som nog är till större hjälp) ikväll/imorgon fm om ingen löst det hela innan dess.
En bild till kommer här tagen i en annan vinkel från området nära sjöarna, skickar upp ytterligare en (som nog är till större hjälp) ikväll/imorgon fm om ingen löst det hela innan dess.
Bilagor
Det här var en riktig rysare! Fina bilder och massor av ledtrådar, ändå har jag hittills letat förgäves norr om Ammarfjället och norr om Norra Storfjället, de enda platser där jag känner till några glaciärer. Men kanske ändå.......
Det mesta stämmer om du står norr om sjön Lill-Auron och fotar mot sydsydost. Längst bort kanske vi då ser Skraaphetjåhke i Norra Storfjället.
Det mesta stämmer om du står norr om sjön Lill-Auron och fotar mot sydsydost. Längst bort kanske vi då ser Skraaphetjåhke i Norra Storfjället.
Det här var en riktig rysare! Fina bilder och massor av ledtrådar, ändå har jag hittills letat förgäves norr om Ammarfjället och norr om Norra Storfjället, de enda platser där jag känner till några glaciärer. Men kanske ändå.......
Japp, detta stämmer till 100%, mycket bra iaktaget! Så dax för ny bild då!
Hade annars tänkt lägga upp ett foto taget 3-4 km väster om Auron-sjöarna som nästa ledtråd, med utsikt mot Över-Uman och ett norskt fjällmassiv på dryga 1900 m.
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg