Gissa position

Efter lite kartstudier vågar jag mig på gissningen att vi ser Sielkentjahke från omkring sydost och att krökdalssjön är Friningen. Kanske var du på väg antingen till eller från Sielkentjakkstugan.

Tja, då är vi förmodligen i Jämtlandsfjällen vilket jag aldrig satt min fot på med ett undantag för Klövsjöfjällen.

Här blir det att sitta ned å verkligen lusläsa kartan.

Efter lite kartstudier vågar jag mig på gissningen att vi ser Sielkentjahke från omkring sydost och att krökdalssjön är Friningen. Kanske var du på väg antingen till eller från Sielkentjakkstugan.

Inte trodde jag att du behövde kartstudier någonstans i republiken!

Men visst är det Sielkentjahke vi ser. Jag var aldrig förbi stugan utan kom norrifrån och tog bilden från leden mellan Härbergsdalen och Blomhöjden. Bilden är knappt en månad gammal så det var rätt mycket snö att pulsa igenom på höjderna ... kommer nog upp lite på hemsidan från turen om någon vecka eller så.

Jag trodde först att det var en glaciärjokk med tanke på färgen, men insåg sedan att det bara var vårflod...

Här kommer en bild på en sjö:

Bilagor

• 1012.JPG
    1012.JPG
    35 KB · Visningar: 364
Min fru börjar undra om jag blivit tokig, nu har jag suttit å stirrat på en fjällkarta i snart 2 timmar..

Jag har varit en hel del i Tarradalen under vintern och jag får en märklig känsla av deja vy avseende de toppar som syns i fjärran. Det är inte otroligt att jag varit nära dem under ripjakt. Vi brukar följa en dalgång som vi kallar Karttevaredalen upp mot Fierro. Om detta stämmer så har fotot tagits NV om Sommarlappastugan uppe på fjället riktning västerut. Min fjällkarta (Sulitelma 27G) bryter tyvärr strax öster om Tarradalen och jag saknar kartan 27H i öster så jag blir tvungen att gå över till kartor på nätet.

Fotoposition (??):
http://www.hitta.se/kartan!~67.12295,17.21661,12z/tr!i=XcmJF30s/GPS!l=67.12008:17.26982

Min fru börjar undra om jag blivit tokig, nu har jag suttit å stirrat på en fjällkarta i snart 2 timmar..

Sammanfattar väl halva meningen med den här tråden - den ger en anledning att sitta och stirra på kartor timmavis - kan det bli bättre? :)

Helt riktig position. Sjön är Buojdes utefter Linnés väg från Kvikkjokk upp mot Padjelanta (kanske snarare NO om Såmmarlappa dock om man ska vara petig...).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg