Gissa position

Hmmm, googlar man tragedi + fjällen + 1951 så framgår det att det skedde ett mord i Vaisaloukta det året.

Så jag slår till och gissar på att det är Kutjaure (eller Guvtjavrre som den nu heter) som vi ser framför oss på bilden...även om jag inte helt får ihop fjällen i bakgrunden med kartan.

/ Stefan

Googel kan vara ett fantastiskt verktyg.
Vaisaloukta, så långt allt rätt, ligger inte särskilt långt från fotomotivet. Självklart handlar det om marshtempo, vägval å inte minst före, men en dag borde räcka för att nå den lilla fjältoppen som jag tog fotot ifrån. En förutsättning är mkt god kunskap om de lokala isarna..

Tragedin som sådan är omtalad å jag har haft förmånen att skotra i området tillsammans med en fd polis som med inlevelse berättade hela historian. För några år sedan kom boken Fjälldesperadon som ligger på min "att läsa-lista"..

/Niklas

Efter alla de här ledtrådarna så blev ju sökområdet lite mindre ... du måste vara på Littak strax nordväst om Ritsem.

Jag har traskat runt de där sjöarna på sommaren men aldrig varit ute på 'udden' i mitten, så det var inte någon vy som jag direkt kände igen.

Här kommer en ny bild att fundera över:

Bilagor

• en_bild_till.jpg
    en_bild_till.jpg
    52.3 KB · Visningar: 320
Vi är lååångt från Teusadalen även om den, i mitt tycke, är en av fjällvärldens vackraste dalar.

Nukeer vet (naturligtvis) var vi är, så hans ledtråd stämmer bra och får räcka för idag...

Hmm, ännu längre söderut å då är jag inte riktigt med i matchen. Har en stor svart fläck på fjällkartan från Vilhelminafjällen å söderut. Jag har varit upp en kortare sväng på Marsfjället för många år sedan men vet inte riktigt var vi var.

Dalgången på fotot verkar vara relativt trång, högalpin å med branta sidor. Marsfjället har inslag av dessa karaktärer..

Det är bara att fortsätta ytterligare en bit söderut....

Toppen är den högsta på flera mils omkrets och området i övrigt består av betydligt rundare fjäll. Jag måste säga att jag faktiskt var lite förvånad över hur brant och fjordliknande den krökta dalen med sjön på högersidan var med tanke på omgivningarna. Inlandsisen måste ha karvat hårt här.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg