Gissa position

Tack Filip, här kommer en bild medans vi väntar på ditt bidrag! :)

Vilken stuga har jag i närheten och var ligger den i relation till där jag tog fotot?

Bilagor

• IMG_4735.jpg
    IMG_4735.jpg
    46.9 KB · Visningar: 738
Ånej, visst finns det fler dalgångar. Och det verkar ju som om Tobbe har hittat rätt, trots att fjällen i bild är tagna ur annan vinkel, imponerande!

Men om vi vidgar perspektivet så blir det nog lättare.
Bilderna jag syftade på i min ledtråd återfinns i inlägg nr #6479 och #6481 i den här tråden. Dessa bilder visar den norra utlöparen 1726 på berget Skårvatjåhkkå, fast från andra hållet jämfört med Pelles bild. Men därmed inte sagt att jag inte hade en bild med liknande vinkel att jämföra med...167_liten.jpg(Det bör vara samma sten som i #7661...)

Tack Filip, här kommer en bild medans vi väntar på ditt bidrag! :)

Vilken stuga har jag i närheten och var ligger den i relation till där jag tog fotot?
Det borde väl vara Vistasstugan eftersom vi ser Visttasvággi och Unna Visttasvággi på bilden. Men var finns stugan då? Strax bakom ryggen kanske?

Tillägg:
Efter att ha studerat kartan och flygbilden lite närmare ändrar jag mig till att tro att du har stugan några hundra meter åt höger istället..

Hoppas att Filip har någon ny gåta på gång...

Utom ämnet: läste lite gamla gåtor i tråden och måste säga, Filip, att jag saknar din gamla vänlighetsfras (och pseudonym) som helt klart var Utsidans skönaste.

Häpp! /Tobbe

Bilderna jag syftade på i min ledtråd återfinns i inlägg nr #6479 och #6481 i den här tråden. Dessa bilder visar den norra utlöparen 1726 på berget Skårvatjåhkkå, fast från andra hållet jämfört med Pelles bild. Men därmed inte sagt att jag inte hade en bild med liknande vinkel att jämföra med...Visa bilaga 18190(Det bör vara samma sten som i #7661...)

Det borde väl vara Vistasstugan eftersom vi ser Visttasvággi och Unna Visttasvággi på bilden. Men var finns stugan då? Strax bakom ryggen kanske?

Tillägg:
Efter att ha studerat kartan och flygbilden lite närmare ändrar jag mig till att tro att du har stugan några hundra meter åt höger istället..

Det stämmer, strax till höger. Har passerat bron och gått förbi "tältlägret"

Vid Grövelsjön kanske

Då det ser ut att vara kalfjäll på bilden måste det alltså vara i Dalarna eller Jämtland som bilden är tagen.

Kan inte påstå att jag känner igen mig, men naturen påminner en hel del om hur det ser ut runt Grövelsjön. Stora vidder och MYCKET sten :)

/ Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg