Gissa position

Jag kanske skulle ha kommenterat svaren på förra bilden lite bättre (kom jag på i efterhand). Både Thomas och Pelles svar var rätt. Sjnjurtjuoke skymtar man till höger (skarpt att se det). Stuvbiebakttie och Marsivagge i vänstra delen av fjällmassivet som är Ammarfjället.

Calle
 
Jag kanske skulle ha kommenterat svaren på förra bilden lite bättre (kom jag på i efterhand). Både Thomas och Pelles svar var rätt. Sjnjurtjuoke skymtar man till höger (skarpt att se det). Stuvbiebakttie och Marsivagge i vänstra delen av fjällmassivet som är Ammarfjället.

Calle

Ok, då lägger jag upp en ny bild.

Var är vi? Och vad ser vi?

IMG_1260.jpg
 
Jag har svårt att gissa på sådana här vitfläckiga landskap i gränstrakterna Det blir mest vitt och svart och djupet i bilden försvinner.
Det får bli nått jag drar till med..

Jag ser en sten, ett rakt kantigt vasst block i mitten på platsen. Troligtvis Kvartsit. Det finns sådan skär och randig kvartsit uppe vid Sårjuåsjaure/Staddak i en liten remsa där. Av döma av fjället i bakgrunden är det gabbro-knöligt.
Frågan är var? Jag vet inte.Någonstans vis Sulitelma?. Kanske lilla toppen 1369? Där finns det skär kvartsit i massor, nedrasad på en backe .
Kanske själva Staddatjåkkå själv? nordsidan alltså?:)
 
Jag har svårt att gissa på sådana här vitfläckiga landskap i gränstrakterna Det blir mest vitt och svart och djupet i bilden försvinner.
Det får bli nått jag drar till med..

Jag ser en sten, ett rakt kantigt vasst block i mitten på platsen. Troligtvis Fyllit. Det finns sådan skär fyllit uppe vid Sårjuåsjaure/Staddak i en remsa där. Av döma av fjället i bakgrunden är det gabbro-knöligt.
Frågan är var? Jag vet inte.Någonstans vis Sulitelma?. Kanske lilla toppen 1369? Där finns det fyllit i massor, nedrasad på en backe .
Kanske själva Staddatjåkkå själv? nordsidan alltså?:)

Geologin leder dig rätt Anders! Vi är nu i rätt massiv. Dock på fel sida gränsen.
 
Det är knepig geologi där..
Jag vet inte direkt om den då alla gånger leder så rätt. i alla fall om man gissar på bilder såhär.. (Det ska vara kvartsit i blocket-ändrade detta (i förgående inlägg) Förmodligen verkar stenen ditsläpad.. .Jag är konstant misstänksam mot vad jag ser nämligen
Frågan är vad det uppspruckna berget är?
Nordsidan på Svenska Sulitelma?
Sorjostjåkkå?
 
Det är knepig geologi där..
Jag vet inte direkt om den då alla gånger leder så rätt. i alla fall om man gissar på bilder såhär.. (Det ska vara kvartsit i blocket-ändrade detta (i förgående inlägg) Förmodligen verkar stenen ditsläpad.. .Jag är konstant misstänksam mot vad jag ser nämligen
Frågan är vad det uppspruckna berget är?
Nordsidan på Svenska Sulitelma?
Sorjostjåkkå?

Sorjostjåhkkå är rätt! Bilden är tagen från Nordkalottleden i östlig riktning. Kokedaltinens västra sida kan också beskådas.

Ny bild! Har du någon på lager Anders?

PS. Ett tips om du inte har en karta till hands, men ändå är uppkopplad är Lantmäteriets karttjänst. Där kan man välja att titta på Fjällkartan.
 
Ny bild.

Tack för tipset. Jodå. Men det bygger också på simultankapacitet. Jag tror inte jag ibland har förmåga att på arbetstid, prata i telefon, leta fjällkartor och samtidigt prata och ha folk springande här runtom mig. Gissa fjälltoppar får jag nog göra hemmavid i lugn och ro. Men visst. Lantmäteriets kartjänst är fantastisk som du säger, om det inte hänger sig. Det behövs ju bara ett klick och så är det nått annat på skärmen.:)

Här är till allmän beskådan ny bild, relativt enkel att gissa på.

1. Vad heter jokken i dalen vi ser här nedanför.?
2. Ifrån vilket fjäll är bilden tagen ?
3. Fjället med röda pricken. Vad heter det?

Alla tre rätt!

/Anders
 

Bilagor

  • Kopia av imm-063.jpg
    Kopia av imm-063.jpg
    29.8 KB · Visningar: 382
Här är till allmän beskådan ny bild, relativt enkel att gissa på.

1. Vad heter jokken i dalen vi ser här nedanför.?
2. Ifrån vilket fjäll är bilden tagen ?
3. Fjället med röda pricken. Vad heter det?

Alla tre rätt!

/Anders

Jokken heter Smájllajåhkå
Du står på Boajsátjåhkå och fotar österut mot Sarekmassivet.
Toppen skulle kunna vara Skanátjåhkå på östsidan av Guhkesvágge.

MVH///Claes
 
Det var bara ett rätt där Claes. På fråga nummer ett.
Man ska ha alla tre rätt i den här frågan.
Där ser man... har inte varit uppe på någon av fjällsidorna på sydvästsidan av Ruotesvagge, så jag fortsätter att gissa:
Om du inte står på Boajsátjåhkå så står du antagligen på Skarjatjåkkå. Toppen som sticker upp framför /mellan stor och sydtoppen är då Mikkatjåkkå vilket ger att toppen till vänster, bortanför sarekmassivet, med röda pricken är Tjeuratjåkkå (1423)

///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg