Gissa position

Off Topic.?

Ja kanske.?. Men frågan du ställer är intressant. Ur flera aspekter..
Kortfattat, kan jag säga att just den skannern du frågar om inte är vidare bra....

Det har gjort flertalet försök att lansera en sådan där billig och lättanvändbar diaskanner för ‘publikt och allmänt’ bruk, typ ‘Kjell & Co -‘Teknikmagasinet‘, eller andra handlare och i affärer. Tyvärr uppfyller dom inte kravet mer än att dom reproducerar bilden sämre än den ursprungligen var.
Bilden måste mötas ifrån ‘båda sidors kvalitet‘, så att säga. I från båda håll måste resultatet bli bra.
Dels måste din diabild vara av så hög och hög kulör i färgen, att den blir utav dig accepterad som ett bra resultat, och dels måste tekniken i skannern kunna läsa den (diabilden) på sitt sätt så att du även där, tycker att den blir godtagbar.

Att gå med sina diabilder till ett proffs-foto-lab’ kostar om en hel del, om du alltså har högre krav, en hel del.
Bara ett fåtal gör detta idag. ...3.-4 lab’ här i Stockholm.

Statliga institutioner har digitaliserat det mesta dom har i sina äldre arkiv numera och har du inte tillgång till sådan avancerad teknisk apparatur blir resultatet ditt inget vidare. Dessa dyra skanners finns tyvärr ej för gemene man.

Det här är alltså ett fototekniskt ämne- med många infallsvinklar, men även kan man dra bildspråkliga slutsatser ifrån det hela.
Likväl som ‘diabild-storbildsformatet’ (när det dök upp) och en gång, ställde krav på dels fotograf, kamera och teknikhantering, gör även läsningen av bilden det.

Vi ska inte heller 'gå omkring och tro', att bara för att vi nu helt plötsligt har en digital bild att vi på nått vist 'löst' avbildningens gåta inom fotografiets ramar.. Det lär nog komma fler uppfinningar framöver som får våra magra pixlar att blekna.


Jag skrev tidigare här att det vore kul att se äldre bilder, typ sextio/sjuttiotal utifrån då att det måste finnas fler än jag själv bara, som har ‘hela klädkammaren’ full utav ruggigt åldrade diabildsmagasin med typ:‘Kebnekaise 1972’ och så...eller till och med fjällbilder med ‘Kodak Instamatic’ i papperskopior..
Hela detta är som bortblåst idag.

Hur som helst misströsta inte. Jag ska ta upp det här i min blogg snart! He-he!!;)
 
Fortsätter

diskussionen om diascanner. Det lär förutom behovet av en dyr scanner vara rätt tidskrävande att scanna och bearbeta de digitala kopiorna om man vill digitalisera ett större diaarkiv. Jag har också fått rådet att avstå från en billig scanner.

Ett alternativ är kanske att låna en diascanner eller köpa en begagnad och sälja vidare när man tröttnat.

Arkivbeständigheten är väl problemet både för diabilder och digitalt lagrade filer.

Thure
 
diskussionen om diascanner. Det lär förutom behovet av en dyr scanner vara rätt tidskrävande att scanna och bearbeta de digitala kopiorna om man vill digitalisera ett större diaarkiv. Jag har också fått rådet att avstå från en billig scanner.

Ett alternativ är kanske att låna en diascanner eller köpa en begagnad och sälja vidare när man tröttnat.

Arkivbeständigheten är väl problemet både för diabilder och digitalt lagrade filer.

Thure

Ang. diascanner håller jag helt med Anders och Thure. En billig scanner ÅR billig. Men man kan då för en relativt billig penning dela med sig över nätet. Resultatet blir inte alls bra fototekniskt, men kan kanske vara av visst intresse ändå. Jag har lagt in några bilder från Skajdaajvagge som visar att det inte blir några "kanonbilder" precis. http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6815
/ Bertil

(Blev kanske litet väl mycket OT i tråden nu)
 
Anders och Thure har kloka synpunkter på scanner. Har själv scannat in alla mina gamla fjällbilder med en scanner av medelgod kvalite i prisklass 4-5 tusen kronor. Sen får man räkna med att lägga ner ca 5 minuter i snitt per bild för korrigering av exponering och färgbalans och retuchera bort damm mm.
Men det var det värt, tack vare detta fleråriga projekt så kan jag nu på några sekunder hitta den bild jag är ute efter. Inget letande i dialådor.
I väntan på Thomas kommer här en sådan bild att gissa på, var är denna utslagsplats?

/Hans
 

Bilagor

  • utsid019.jpg
    utsid019.jpg
    155.8 KB · Visningar: 385
Anders och Thure har kloka synpunkter på scanner. Har själv scannat in alla mina gamla fjällbilder med en scanner av medelgod kvalite i prisklass 4-5 tusen kronor. Sen får man räkna med att lägga ner ca 5 minuter i snitt per bild för korrigering av exponering och färgbalans och retuchera bort damm mm.
Men det var det värt, tack vare detta fleråriga projekt så kan jag nu på några sekunder hitta den bild jag är ute efter. Inget letande i dialådor.
I väntan på Thomas kommer här en sådan bild att gissa på, var är denna utslagsplats?

/Hans

Det ser ut som en liten prismastuga som blåst sönder eller fallit offer för en lavin. Dessutom är det rejält högalpint - alltså Kebnekaisefjällen. Men omgivningen stämmer inte med områdena där någon av de prismastugor jag besökt ligger - Mårma, Kaskasavagge eller Unna Räita. Återstår någon av de större stugorna eller någon mindre byggnad till dessa. Så antingen Nallo eller Tarfala. Jag har något minne av att stormar förstört en stuga/stugor i Tarfala.

Så min gissning blir: vi betraktar en raserad stuga i Tarfala.
 
Jag upptäcker att mina bilder kommer från två olika områden. Jag måste nog ut och bredda min bildrepertoar till sommaren. Här kommer en bild från det lättvandrade området.
Vad heter "kullen" till vänster.
 

Bilagor

  • 057.jpg
    057.jpg
    36.6 KB · Visningar: 348
Jag upptäcker att mina bilder kommer från två olika områden. Jag måste nog ut och bredda min bildrepertoar till sommaren. Här kommer en bild från det lättvandrade området.
Vad heter "kullen" till vänster.

Som du tidigare skrev "Från de lättgångna hedarna runt Ammarmassivet..."
tyvärr har jag inte varit där men någon annan kanske kan lösa denna bildgåta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg