Gissa position

Vem kan de sex andra stora älvarna som rinner upp i Härjedalen och var i havet de mynnar?

Thure

Dom fem första är väl dessa:
Ljungan, Mynnar i Bottenhavet, Sundsvall
Glomma, Mynnar i Skagerack, Fredrikstad
Ljusnan, Mynnar i Bottenhavet, Bollnäs
Göta älv - Klarälven, Mynnar i Kattegatt, Göteborg
Dalälven, Mynnar i Bottenhavet, Skutskär

Den sjätte var svårare men jag drar till med:
Indalsälven, Mynnar i Bottenhavet, 2 mil norr om Sundsvall

Ljusnan

mynnar i Ljusne. Bollnäs ligger i inlandet.

Annars helt rätt. Kattegatt eller Skagerack för Göta Älv är inte så lätt att säga skulle gett rätt för bägge.

Thure

Stenen påminner lite om Abiskojokks kanjon.

Gissar därför på Abiskoalperna.

Varken eller -- men jag tyckte också att Vierrojohka (Mårmaområdet) påminde starkt om detta ställe när jag passerade häromsistens.

Just denna ravinbildning är en av flera längs det centrala vattendraget i en grön kalfjällsdal som nog inte besöks alltför ofta -- förutom av de lokala samerna som har kalvmärkning i närheten. fremag har varit närmast hittills rent geografiskt.

Varken eller -- men jag tyckte också att Vierrojohka (Mårmaområdet) påminde starkt om detta ställe när jag passerade häromsistens.

Just denna ravinbildning är en av flera längs det centrala vattendraget i en grön kalfjällsdal som nog inte besöks alltför ofta -- förutom av de lokala samerna som har kalvmärkning i närheten. fremag har varit närmast hittills rent geografiskt.

Kalvmärkningsland betyder Padjelanta. Tuorpons sameby har ett rengärde i Viejevágge. Viejejåhkå bildar på ett ställe i den dalen en rätt så imponerande ravin. Kan det vara den som bilden föreställer?

Kalvmärkningsland betyder Padjelanta. Tuorpons sameby har ett rengärde i Viejevágge. Viejejåhkå bildar på ett ställe i den dalen en rätt så imponerande ravin. Kan det vara den som bilden föreställer?

Pling! Där kom det. :)

Faktiskt så finns det tre raviner längs jokken och detta var den översta.

Nu har det varit tyst här ett tag... så jag slänger in ett foto. Var har jag tagit detta foto?

Bilagor

• Bild 3 111.jpg
    Bild 3 111.jpg
    44.6 KB · Visningar: 444
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg