Gissa position

Ja, det gjorde jag. Trodde att alla tittar åt andra håll när de är på Låddebakte och bilden skulle ha varit svår att gissa rätt:) Nästa bild!

Kanske tur för mig då att jag aldrig har varit här uppe! Men diket till höger såg ju ut att kunna vara Rapadalen.

Ny bild, vad ser vi framför oss?

Bilagor

• Foto0298.jpg
    Foto0298.jpg
    52.1 KB · Visningar: 447
Försöker "köpa" fler ledtrådar med en gissning ;)
Våjråelkie och Durrenskalet?

Calle

Inga fler ledtrådar behövs! Svaret är alldeles rätt. Vi är alltså en bit norr om Klimpfjäll.

Någon som vet varför dalgångar här i Västerbottenfjällen kallas "skal"? Syterskalet norr om Hemavan, Jireskalet norr därom och Skebleskalet i Ammarnäs.

Nästa bild!

Inga fler ledtrådar behövs! Svaret är alldeles rätt. Vi är alltså en bit norr om Klimpfjäll.

Någon som vet varför dalgångar här i Västerbottenfjällen kallas "skal"? Syterskalet norr om Hemavan, Jireskalet norr därom och Skebleskalet i Ammarnäs.

Nästa bild!

Hoppsan, mer tur än skicklighet att det blev rätt på en gång.

Skal kommer från skar (skära/inskärning) och syftar på en inskärning i terrängen vilket i de här fallen är en dalgång. Det är även vanligt förekommande i Jämtland och Härjedalen, t.ex. Sylskalsstöten, Vemdalsskalet m.m.

Här kommer en brudborste med en suddig bakgrund, var?

Calle

Bilagor

• IMGF_190.jpg
    IMGF_190.jpg
    98.8 KB · Visningar: 372
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg