Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Ja, det gjorde jag. Trodde att alla tittar åt andra håll när de är på Låddebakte och bilden skulle ha varit svår att gissa rätt Nästa bild!
Ja, det gjorde jag. Trodde att alla tittar åt andra håll när de är på Låddebakte och bilden skulle ha varit svår att gissa rätt Nästa bild!
Kanske tur för mig då att jag aldrig har varit här uppe! Men diket till höger såg ju ut att kunna vara Rapadalen.
Ny bild, vad ser vi framför oss?
Bilagor
Kanske lunndörren?
Härjångsdalen fotat från ca 2 km SSV om Vålåstugorna?
Mvh RN
Nej, inte den heller. Vi ska norrut. I den här delen av fjällkedjan använder Fjällkartan ett lite lustigt namn på en dalgång mellan två branta fjäll.
Försöker "köpa" fler ledtrådar med en gissning
Våjråelkie och Durrenskalet?
Calle
Inga fler ledtrådar behövs! Svaret är alldeles rätt. Vi är alltså en bit norr om Klimpfjäll.
Någon som vet varför dalgångar här i Västerbottenfjällen kallas "skal"? Syterskalet norr om Hemavan, Jireskalet norr därom och Skebleskalet i Ammarnäs.
Nästa bild!
Inga fler ledtrådar behövs! Svaret är alldeles rätt. Vi är alltså en bit norr om Klimpfjäll.
Någon som vet varför dalgångar här i Västerbottenfjällen kallas "skal"? Syterskalet norr om Hemavan, Jireskalet norr därom och Skebleskalet i Ammarnäs.
Nästa bild!
Hoppsan, mer tur än skicklighet att det blev rätt på en gång.
Skal kommer från skar (skära/inskärning) och syftar på en inskärning i terrängen vilket i de här fallen är en dalgång. Det är även vanligt förekommande i Jämtland och Härjedalen, t.ex. Sylskalsstöten, Vemdalsskalet m.m.
Här kommer en brudborste med en suddig bakgrund, var?
Calle
Bilagor
Är det möjligen en mer somrig från Ávtsusjvágge mot Sjäksjo och Tjirák?
Exakt, det är det. Tänkte mig en koppling till vinermotivet vi hade nyligen https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=794984&postcount=11288
Nästa bild!
Calle
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg