Gissa position

Vet inte om alla tagit ledigt eller om det blev väldigt svårt. Här kommer en ledtråd till.

I närheten ligger en till viss del namnlös topp.

Fortfarande några etapper för långt norrut. En till ledtråd i form av ny bild. Den är tagen något tidigare och i annan riktning. Vi ser samma topp i vänsterkant.

Bilagor

• IMG_0553.jpg
    IMG_0553.jpg
    45.8 KB · Visningar: 348
En av de svåraste bilderna på länge, tycker jag. Trots dina ledtrådar........

Du verkar gå i en dalgång längs Kungsleden med höjder på båda sidor. Frågan är förstås hur många "några etapper" är. Med 2-3 etapper kommer vi till kalfjällsområdet mellan Aktse och Pårte, men där får jag inte ihop det riktigt. Kanske måste vi gå 5 etapper och hamnar då en bit söder om Kvikkjokk, vid Sjpietjam, som då skulle kunna vara din första bild i dimman? Din andra bild skulle då vara tagen norrut genom Suornergårsså.

En av de svåraste bilderna på länge, tycker jag. Trots dina ledtrådar........

Du verkar gå i en dalgång längs Kungsleden med höjder på båda sidor. Frågan är förstås hur många "några etapper" är. Med 2-3 etapper kommer vi till kalfjällsområdet mellan Aktse och Pårte, men där får jag inte ihop det riktigt. Kanske måste vi gå 5 etapper och hamnar då en bit söder om Kvikkjokk, vid Sjpietjam, som då skulle kunna vara din första bild i dimman? Din andra bild skulle då vara tagen norrut genom Suornergårsså.

Har blivit otroligt imponerad över hur snabbt platserna eller namnen hittats på de flesta bilder. Bilder som för mig känts helt omöjliga. Så jag tog kanske i lite för hårt i min vilja att inte göra det för lätt.

Din första slutledning är faktiskt den som är rätt. Mina bilder luras lite grann genom att inte visa hur öppet det faktiskt är på den ena sidan. Vi befinner oss på hyllan ovanför Rittak med Huomnásj i bild. Ledtråden om delvis namnlös "topp" anspelade alltså på nammásj i Rittaknammásj.

Så enkelt det verkar i efterhand! Din ledtråd om namnlös topp var ju glasklar, men jag fattade som vanligt ingenting. Om någon undrar så betyder ordet nammásj just namnlös.

Jag har alltså inte gissat rätt, men bjuder ändå på en bild. Vad är det vi ser och var står fotografen?

Bilagor

• foto0040.jpg
    foto0040.jpg
    83.5 KB · Visningar: 259
Den bilden räckte i nästan en timme! Inget problem om man har signaturen Nuukeer.

Vi är alltså i trakten av Tarfala en bit norr om Kebnekaise. Så här ser hela bilden ut.

Bilagor

• foto0040 (2).jpg
    foto0040 (2).jpg
    74.3 KB · Visningar: 236
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg