Gissa position

avslutad210712

Gäst
Undrar om bilden laddades upp.......

Den här bilden är antingen riktigt lätt eller så är den riktigt svår. Troligtvis kommer Ni bara att kunna lösa den genom mina ledtrådar och Era gissningar.

Bilagor

• 20050802-141235-a200-0.jpg
    20050802-141235-a200-0.jpg
    77 KB · Visningar: 377

avslutad210712

Gäst
De här resterna efter en liten stuga klev jag på av en slump och lika bra att jag ger några ledtrådar på en gång.

Den här stugruinen passerar många fjällvandrare i omedelbar närhet utan att ens ha en aning om att den finns.

Ännu närmare passerar ett antal fjällvandrare varje år men i ett betydligt mindre antal.

Platsen är ändå en av de viktigaste i svensk fjällhistoria och har haft en direkt avgörande betydelse i ett sammanhang när det gäller svenska fjäll.

avslutad210712

Gäst
Nej det är en bra bit därifrån

Och det är rätt nära en plats jag tältat på.......................................

Vilken spännande gåta!

Vraket är nog Herculesplanet och din tältplats är väl föregående bild. Men var har stugan stått? Av nedbrunna stugor tänker jag på Kaskasavagge och Alesjaure. Möjligen har just Alesjaure spelat en viktig roll för flyktingar under andra världskriget? Men du skriver liten stuga, stämmer ju dåligt. Kort sagt, jag har ingen aning!

avslutad210712

Gäst
Vilken spännande gåta!

Vraket är nog Herculesplanet och din tältplats är väl föregående bild. Men var har stugan stått? Av nedbrunna stugor tänker jag på Kaskasavagge och Alesjaure. Möjligen har just Alesjaure spelat en viktig roll för flyktingar under andra världskriget? Men du skriver liten stuga, stämmer ju dåligt. Kort sagt, jag har ingen aning!

Det är mer eller mindre helt rätt. Extremt bra gissat. Självklart är det Heculesplanet.

Nära min förra tältplats :)

Jag gick Kuopervagge upp på den "vanliga" sidan. Korsade jåkken. Besökte rabots glaciär och gick den andra sidan ner och hittade den nerbrunna stugan. Ligger ungefär mitt mellan glaciären och Kungsleden.

Har länge funderat på om det var en renvaktarstuga eller vad som egentligen hände.

Intressanta uppgifter om en för mig helt okänd byggnad. Undrar om stugan funnits med på någon gammal karta?

Eftersom ingen av oss löste gåtan tycker jag att den som känner sig hågad lägger upp en ny bild!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg