Gissa position Stockholms län

Södra skärgården är det, men inte så långt söderut som Ankarudden/Bottenholmen. Ön, för det är en ö, har dubbel militär anknytning.

Visst är det Borgen. Ingår i ett militärt övningsområde, Stabbo skjutfält, och sedan åtminstone sju år rikt försedd med förbudsskyltar. Förbud mot tillträde på tider som anges på anslag. Men var anslaget finns anges inte, snålt. här kan man läsa att det inte är tillträdesförbud någon gång under 2024.
För övrigt var det på Borgen de kända badscenerna i Sommaren med Monika spelades in.

Bilagor

• image001.jpeg
    image001.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 14
En strand som tillhör den lokala villaägarföreningen är typiskt Älgö där alla ska hålla ihop och stöta bort och vuxenmobba bort rikt folk som flyttar dit och vill bygga ut sitt hus med 500 m2.

Jag hade en sån kund för ett tag sedan och han flyttade tillslut till Bössvägen i Sollentuna där han är accepterad.

Kolla via Google maps på Bössvägen Sollentuna, så ser ni varför han är accepterad där...

Så min gissning utifrån topografin som är väldigt passande och en samägd strand, är det Älgö?

Då kan det bara vara Ingarö pga det är den enda ön med sötvattensjöar i närheten av Älgö.
Den branta topografin finns även på Ingarö.

Ytterligare ledtrådar. På vintrarna för mer än 140 år sedan passerade hästforor på isen på väg in mot staden med varor som deklarerades vid Vintertullen.
Själva tullavgiften 1/32 av varans värde avskaffades 1810.

Gården på andra sidan sjön på bild #8396 heter som sjön men frågan gäller vad bostadsområdet heter där fotografen stod.

Thure

Senast ändrad:
Ungefär här är bilden tagen i området Hästhagen i Nacka, ganska nära Nackamasterna.

Skärmbild (1).png

Det är ett lite bortglömt men riktigt mysigt område där jag gärna hade velat bo.
Jag tyckte att jag kände igen husen på andra sidan Järlasjön, som man ser när man kör på Ältavägen mot Hellasgården.
På vintern är det otroligt många som kör långfärdsskridskor på sjön.
Är det Järlagården du menar så ligger den på samma sida som bilden är tagen....

Senast ändrad:
Hästhagen är rätt. Beröringspunkter är bl a att det är samma kommun och att de är uppskattade bostadsområden = dyra bostadspriser samt att Älgö har varit del av Erstaviks fideikomiss och Hästhagen gränsar till Erstavik.

På andra sidan av Järlasjön ligger Lillängen Järla gård och bostadsområdet Järla sjö.

Thure

Senast ändrad:
Ja bostadspriserna där är ju helt hutlösa - tillgång och efterfrågan, som vanligt...

Vilken kommun är det här?
En ledtråd är att punkmusiken var dominerande i den här kommunen på 80-talet.

Skärmbild (3).png

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg