Gissa position Stockholms län

En gammal väg är Göta Landsväg som fram till 1600-talet gick via Skanstull, Årsta, Brännkyrka, Huddinge Fullersta och förbi Flottsbro mot Södertälje.

Men jag känner inte igen det här stället på den vägen så det är kanske helfel med Göta Landsväg.

Thure

Väldigt svårt..

Jag tycker det på nått vis påminner om promenadvägen vid Östberga (!!) som går ifrån: Örby..husen (småvillor)upp längs med Östberga. Den gatan kallad Östbergabackarna..? Det är en sluttande backe…Har för mig det är ett gravfält där till höger om man går ned mot Årstafältet.
.Ey?

En något kanske ’förbisedd’ fågelsjö.

Kanske mest känd för förekomst av enkelbeckasin (på våren alltså!). Finns mycket av det märkliga lite neurotiska ljudet för oss fågelintresserade här.

Vad heter denna sjö? 1

Nöten i frågan är dock: I den ännu mer bortglömda herrgårdsparken finns en gravsten över en hund.
vad hette den hunden, 2 …..och vad står det på gravstenen?.3

fråga sjö.png

Oki..inga vågar gissa!
Dags för ledtrådar:
Sjön ligger lite olämpligt till vid två starkt trafikerade vägar, varav en som förbinder två kommuner.

Enkelbeckasin kan man höra och se flygspela på så många ställen att det inte räcker för positionsbestämning. Vi hör det t ex vårkvällar hemifrån i Bagarmossen.

Fotot stämmer med den spång som går i vassen V om Ältasjön. Men liknande spänger finns vid andra fågelsjöar. Ledtråden om vägar kan stämma för Ältasjön.

Jag har ingen susning om hundgravsten i förfallen herrgårdspark. Den enda jag känner till är den för en av Karl XII:s hundar Pompe i Karlbergs slottspark.

Thure

Naturligtvis kan man höra enkelbeckasin på många platser. Dock inte här där jag bor, vid Jarlaplan så jag tar gärna mig ut hit till denna lilla sjö..
Jag vet det, finns ett oändligt antal träbryggor runtom stränder i en mängd sjöar & vattenvägar.
Nej, tyvärr det är inte Ältasjön, då hade det varit alltför lätt.
Pompes sten är ju en klassiker. Men den här stenen är väldigt fin.

En ledtråd till då. Nu lossnar det nog...
Lite krigshistoria: I den nu försvunna, då förfallna herrgården, höll sovjetiska soldater till här, många som flytt tyska och norska läger i ett slags öppet interneringsläger under sovjetisk flagg. Efter kriget utlämnades dom till Sovjetunionen. En dyster historia troligtvis.

1 Lissmasjön.

2 Hampus

3 Hvad är det för väder ute idag

En släkting till mig bodde förresten tidigare intill sjön.
De kunde bland annat följa häckning hos ett par tranor vid sjön.

Thure

Javisst helt rätt!

Vad vore denna tråd utan dig Thure.

Gravstenen och texten är väldigt fin tycker jag. Man känner närvaron av den aktive Hampus som vill ut och skutta runt om så det ösregnar. Stenen är en för oss mänsklig påminnelse om att även hundar finns.

(Jag har själv haft två hundar, Norsk buhund, den ene efter den andre: 15 och 13 år blev dom.)

Hälsar Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg