Gissa position Stockholms län

Jag ger dig rätt. Dock är det Roslagsgatan man ser här, och inte Birger Jarlsgatan. Eken står på skolgården bakom staketet. Pluspoäng hade varit om du dessutom gett mig en annan jätteek innanför tullarna, men det får vara såhär. Svaret är ju rätt!
Dock,...Jag tror att det inte finns någon annan ek…..??

En ny positionsgåta tack!

Håller inte med. Bägge gatorna är rätt här se kartan nedan.

Vad heter vattendraget med den spännande farkosten?

Beträffande andra stora träd så är de större parkerna försedda med sådana. T ex Humlegården, Rålambshovsparken speciellt intill Konradsberg, Kronobergsparken, Tantolunden och säkert flera.

Thure

Bilagor

• Screenshot_20231013_084252_Min karta.jpg
    Screenshot_20231013_084252_Min karta.jpg
    545.4 KB · Visningar: 153
  • 20231012_171559.jpg
    20231012_171559.jpg
    3.3 MB · Visningar: 160
Senast ändrad:
Mycket riktigt är det Kräppladiket i Rågsveds naturreservat närmare bestämt NO om Myrängsskolan med trädridån nedanför Rågsved i fonden.

Philipp du gav det namnet som står på topografiska kartan varför jag passar bildbollen till dig.

Thure

Jag får gubbgissa.. Om man får uttrycka sig så..

Väldigt osäker. Men är du på inte på Eriksdalssidan, och ser ut mot Årsta?. Båten är förvirrande dock.

Recept på grönsaker. Kan det vara ifrån en koloni? ”Trädgård på spåret”?(men det finns väl inte kvar)

Jag skulle väl göra en minestrone på det hela vid första tanke..

Om jag fick lamm skulle jag fylla med salvia, bondbönor till, och stekta gröna tomater, med chili & jalapeño.

lipfip

Forumvärd
Bra gubgissad! Trädgård på Spåret är rätt. Finns kvar efter ha flyttat hit från Skanstull för några år sen:

1697268199077.png

Senast ändrad:
OK. Ny gåta.

Bland buskagen här döljer sig en sann idyll. En mycket vacker liten jugendvilla byggd 1902. Det fina är att den har kvar sin ostyckade trädgårdstomt löpande ned mot sjön, vilket är väldigt sällsynt i detta område, som annars exploaterats hårt. Har för mig att huset var ambassadörsbostad ett tag.

Naturreservatet bakom är spännande. Blandskog med mycket gamla lövträd-lönnar. Här växer även lunglav. Skogen är en säker plats för svart trumpetsvamp.

Den som kommer knipa gåtan är nog Thure som säkert skrinnat förbi här många gånger.

dv.png

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg