Gissa position Stockholms län

Ok. Jag tar på mig uppgiften att lyfta tråden i rent bildningssyfte.

Bilden härnedan föreställer ett slott om än i äldre version.

I parken en bit bort utanför slottet finns numera ett vikingaskepp uppställt.

Fråga ett: Vad heter skeppet?

Fråga två: På fasaden på slottets framsida finns en kartusch i grå gotländsk sandsten med en till släkt tillsammans med nuvarande ägarslätt. Vad heter den andra släkten? (En ledtråd: släkten var inblandad i mordet på Gustav III)

Fråga tre: Den kände finansmannen ur ägarsläkten som sommarpratade i år bor här. Hans namn!

SW.jpg

Jamen. Heja heja! Vad duktig du är Thure! Det är ju helt rätt på denna svåra fråga med knepig historisk mix. Jag själv skrev fel om sommarprataren, han pratade förra sommaren: Jacob de Geer...så nu rätt trots mitt skrivfel!

Det var med tvivel faktiskt jag lade in den här gåtan, då den inte riktigt gick fram vad det verkade. Det är knepigt ibland… Att skapa insikt om en utsikt.

Nu får tråden tuffa vidare, kanske utan kapitalister och slott och herresäten.

Hälsar Anders

Sorgligt att den varma sommarkvällen är borta. Slappa på coola bryggor är nått jag gillar skarpt! En clubsandwich och en sval öl är toppen….

Ny fråga:
Jag läste om den kända Ekebyhovseken som tydligen är landets största lövträd. Ger man ämnet ekar tid, finns det mycket att ta in om olika ekar runt Stockholm. Dock vet få om denna väldigt stora ek inne i stan. Denna ek är en hel värld. Kanske någon annan vet om någon liknande jätteek innanför tullarna? (Jag räknar tyvärr inte Djurgården dit, eller bortre delen av Kungsholmen) utan trädet ska finnas mitt i stenstaden alltså.

Så var exakt står denna ek?
ek1.png

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg