Gissa position Stockholms län

Hej Anders välkommen till tråden. Vore trevligt med fler bildbidragande. I tråden har vi några stammisar och rätt många som är med då och då. Om du inte har egna bilder kan du låna bilder från Google Street view.

Thure

Ok..

Jag förstår.. Svårt att få bollen i rullning.

Här bild på en sjö. Fråga ett: Vad heter sjön?

Fråga två: Vid sjön bodde en känd folkkär naturskildrare. Hans namn!

Fråga tre: Tvärsöver hans boställe ligger en känd herrgård. Namnet på den, och den kände finansmannen som ägde det tills 2013.

Tre frågor i en alltså!

En enkel och nivåanpassad fråga.
Anders.

sjö.jpg

Trevlig fråga!

1 gissar jag på sjön Sparren.

2 skulle kunna vara Gunnar Brusewitz

3 antagligen Näs herrgård och finansmannen Thomas Fischer

Thure

Alla tre rätt! Jag måste medge att jag gillar Sparren väldigt mycket. Fina stora orörda skogar runtom...om man nu kan prata om 'orört' så pass nära stan. Bra med svamp. Älg. Tjäder..och annat.
Lisinge gård där bodde Bruzewitz. Hans böcker är läsvärda än idag.

Håller med om att det är fint på och runt Sparren bland annat för skridskoåkning.

Här en bild vid en badplats.

Vilken verksamhet drivs i byggnaderna?

Thure

Bilagor

• pic_483829_orig.jpg
    pic_483829_orig.jpg
    1.9 MB · Visningar: 103
Bland annat. Finns många olika inriktningar på stiftelsen Stora Sköndal. Badet är ett handikappbad. Här kan bilburna parkera och sjösätta kanoter.

Ny bild Phlipp.

Thure

lipfip

Forumvärd
Härligt! Har åkt förbi med skridskor några gånger och fikat vid badet. Men var ändå inte helt säker ....

Då kommer en ny här: I vilken vik har den här vattenhunden och fotografen badat kort innan bilden togs?

1696506731285.png

lipfip

Forumvärd
Ja, imponerande klippor som gör löpturen rund Nyckelviken härlig krävande. Nedanför, vid vattnet, en vägvisare som gör det helt tydlig var vi befinner oss.

Din tur, Thure

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

lipfip

Forumvärd
Fin plats också.Tror att vi tittar på Erstaviken. Vy från blåa spåret med Solsidan på vänster och Tyresö strand på höger?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg