Gissa position Stockholms län

Inte alls en sjö. Däremot finns det ett vattendrag ca 500m från fotoplatsen, mitt i bilden, men det syns inte ens när det är barmark.

En annan ledtråd är de två saker som syns strax ovanför skogslinjen vid bilden vänstra kant.

Kommentar till #1557

Helt rätt. Bra jobbat Mangee.
Det vi ser är sundet mellan Söderbysjön och Dammtorpssjön. Här ska det en gång i tiden ha funnits ett krutbruk tillhörande Nacka gård. Några rester går det dock ej att hitta.

Var nog i närheten av det stället Janne. Jag var där i krokarna för ett par veckor sedan och noterade en vägbank en bit in på den udde som ligger söder om östra viken av Dammtorpssjön. Verkar ha varit en väg som gick i östvästlig riktning ned till sundet strax norr om bilden.

Thure

fortsättning på #1848

Ytterligare ledtrådar:
Det som skymtar ovanför trädlinjen till vänster är strålkastarna från två bilar. Det finns dessutom en väg till som syns på bilden, i nederkant. Den nedre vägen är dock helt otrafikerad.

Ny bild från samma ställe. Bättre sikt idag så jag vinklade kameran lite, annars är det för lätt.

Bilagor

• 20121206_111413.jpg
    20121206_111413.jpg
    289.9 KB · Visningar: 173
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg