Gissa position Stockholms län

Kan man tänka sig att det är Rönnskär, drygt en kilometer öster om Björkviks brygga som är ändhållplats för linje 428? Bilden är då tagen i sydostlig riktning...

Visst är det så... Bilden är tagen från Tranholmen bredvid 'Mördarbacken' mot Djursholm. I bakgrunden ser vi höghusen i Bergshamra.

Bostället i fråga #1050

som har samma namn som sjön har varit prästgård. För övrigt ett vackert exempel på 1720-talsarkitektur som fått renoveringspris.

Bilden är från en annan del av sjön än bostället.

Thure

Senast ändrad:
Hmm, det var inte mycket drag i den här tråden...

Har varit utomlands ett par dagar men vi får väl börja gissa någonstans.

Tänkte först på Brunnsviken för Solnas prästgård är ju från den tiden. Brunn = H2O.
Men det stämmer inte med terrängen utan jag tror att du är någonstans vid Hellasgården och Källtorpssjön. Käll = H2O.
Det gamla prästbostället skulle då vara Källtorps gård från 1720-talet som fick pris 2006.

Klurigt!

Rätt Stefan

bryggan ligger vid Hellasgården och Källtorpssjön. Jag har varit i fjällen i påsk och p g a datorstrul gick det inte att få till trådlöst brevband . Därav mitt sena svar.

Thure

Staty

Smyger in en bild från dagens paddling vore kul om någon vet något mer om föremålet ifråga och varför den finns där

5649406708_2fd51555cb.jpg

Söder Mälarstrand?

Ren gissning tråden behöver onekligen frekventare inlägg. Ni som tittar här då och då bidra med egna bilder.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg