Gissa position Stockholms län

Bör vara en skola från ca 1920. Typ Bromma Hägersten eller annan närförort kanske. Men jag har inget detaljförslag nu.

Thure

En metod jag använt tidigare är att ta skärmdump. Men då bör man antagligen stänga av platsinfo på telefonen först. På min hyfsat moderna android så verkar det inte gå att ta bort platsinfon i efterhand via Google foto. Men tar man bilden med platsinfo avstängd så bör platsinfons koordinatfält vara tomt när man tittar i t ex Google foto.

Photoshop har också funkat för att ta bort platsinfo jag är osäker på om det går med gratisversionen i min android numera.

AI funktioner i google kan ge platsinfo även till bilder som inte fått det från kameran man använt, genom att jämföra med andra bilder som är geotaggade. Så det är lite av en digital djungel.

Thure

Senast ändrad:
Det är lite som att använda Shazaam eller liknande när man löser Melodikrysset. Antingen försöker man själv, eller så tar man hjälp av digitala hjälpmedel. Om det är att fuska eller inte är upp till ens eget samvete.
Det är inte en klar gräns heller om vi ska vara ärliga. Även en enkel googling skulle ju kunna ses som ett sätt att fuska egentligen. Min gräns drar jag vid bild-sök (låta google hitta liknande bilder), då avvaktar jag hellre i väntan på nya ledtrådar.

Och det är ju i slutändan bara ett enkelt tidsfördriv. Men kul att få sätta geniknölarna i arbete.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg