Gissa position Stockholms län

Jag förstår att det var en väldigt omtyckt katt, tydligen fanns det i alla fall någon som tog sig an den.

Nu till ny bild…Var någonstans är detta?

Jag förvånas varje gång jag går förbi här, eller under decenniers tid då jag joggat/sprungit här över de lagda bräderna över ljuden som uppkommer, ’boink-boink-boink” och ekandet. Själv eller med hunden.

Denna krångliga slingerbit av promenadsträcka., var finns den?

rundturen.png

Slingerbiten ser ut som Ålkistan vid Bergshamra, under Roslagsbanan. En kringla via Roslagsvägen för att ta sig till fots över vattnet som förenar Brunnsviken med Stocksundet/Edsviken.

Tack för rätt svar! Ålkistan är rätt. Jag tror inte det finns någon liknande konstruktion i länet som är så märklig som denna, då det gäller leda gångtrafik under motorväg och över vatten-samtidigt.

Men nu Spikbjörn är det din tur att bidra med en bildgåta, lätt eller utstuderat svår.

Har inte så bra egna, men lånar, ser inte att den varit aktuell tidigare när jag söker.

En annan kanske unik funktion i länet, men i alla fall historisk och regelbundet aktuell.
Vad är detta för något (och då också lätt att säga var tror jag).
Skärmavbild 2025-01-25 kl. 13.53.30.png

Det jag tycker mig se i bilderna är öppningar i berg och ingångar till bergrum.

Militärt eller gruvverksamhet?

Funderar på järnbrytning och trakten vid Järna.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg