Gissa position Stockholms län

Kan det vara på ett berg nordväst om Klisätra ängar med utsikt mot Stensö och Älta på första bilden och mot värmeverket vid Flatenvägen på ledtrådsbilden.

Thure
Stämmer bra det! Finner det väldigt vackert där med ekarna nedanför berget även om kraftledningen är ett tråkigt inslag. Nästa gång om det blir min tur ska jag inte ta så geografiskt nära föregående bildgåta! Jag lämnar över till dig Thure.

Bra förslag men detta är en mindre sjö. Inte förbjudet att åka skridskor eller skidor på den här sjön vilket gäller för Bornsjön. Däremot får man inte paddla här.

Thure

Där har man suttit många gånger och tittat på utsikten när vi har vandrat slingan runt Långsjön och passerar då Årsjön. Riktigt vacker utsikt och det är standard att alltid ta en paus där.

Den här kan nog vara lite svår men vad heter naturreservatet och var finns det?
Ett sommarstugeområde omgärdas av naturreservatet.

Naturreservatet fick sitt nuvarande namn 2017. Även det gamla namnet är okej som svar.

Skärmbild (6).png

Du måste mer österut.
En ledtråd: I naturreservatet finns det en avrättningsplats som var aktiv år 1600-1826.
Än idag är berghällarna spröda pga allt eldande när dom brände liken.

En ledtråd: Det är ett kustnära naturreservat och det bildades 1965, fast då med det gamla namnet.
Det ligger ca 1,5 km ifrån en Fjärd.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg