Gissa position Stockholms län

Korrekt lifelike. Varsågod att bidra med en bild.

Holger Blom var arkitekt och landskapsarkitekt och bidrog med mycket i Stockholm under sitt liv. T ex parker och gestaltning av Fredhäll och stråket från Stadshuset. Han var stadsträdgårdsmästare.

Thure

En ledtråd kanske är på sin plats. Denna ö är sedan hundratals år separerad från fastlandet med en kanal. Kanalen är omnämnd redan på 1200-talet och har fördjupats ett flertal gånger senaste hundra åren.

I skärgårdens famn ....

Nej, det är inte Sandhamn.

Järflotta (och i så fall skulle ledtråden vara Dragets kanal ) men jag förstår inte ledtråden i skärgårdens famn.

Södertälje kanal och I så fall ön Södertörn skulle också kunna stämma i så fall skulle bilden vara från en strand söder om Nynäshamn. Det är lite troligare än Järflotta om jag kollar på bilden och stämmer kanske också bra med historiken för Södertälje kanal.

Thure

Senast ändrad:
Helt rätt! Och Dragets kanal är såklart kanalen.

Det finns en (in?)officiell slogan "I skärgårdens famn - Nynäshamn" och Järflotta ligger i Nynäshamn. Kanske långsökt :)

Lågt stående decembersol och bild från Örudden på Järflotta med bildriktning söderut kanske är bakgrunden till att jag inte fick ihop det.

Bilden nedan är från vandringens dag dvs ifrån i lördags. Var?

Thure

20240914_121625.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg