Gissa position Stockholms län

Kul att se att det finns några telemarkskidor. Fiskartorpets hoppbacke har tegelvägg i tornet. Kanske är det där? Vad är det för skidsamling?

Thure

Är det kvarglömda skidor eller något syfte med samlingen?

Bilden ned från ett stråk som bl a är en vandringsled. Strax efter bilden togs kom en cyklist med en golfbag med golfklubbor på ryggen.

Var?

Thure

20231111_094446.jpg

lipfip

Forumvärd
Jag vet inte var skidorna kommer ifrån. På Wikipedia läste jag

”Fiskartorpets tornrum har inrymt Svenska skidmuseet och vann på 1940-talet internationellt anseende med skidor från hela världen inklusive den 4000 år gamla Hotingskidan.”

Men det var länge sen och jag tror inte att det finns någon koppling… Ska fråga de som driver stället nästa gång. Roligt att se i alla fall

Stämmer bra det Lasse. På topografiska kartan står det Övre Myren intill fotoplatsen.

Följer man Philipps länk kan man läsa

"År 1928 invigdes ett skidmuseum i tornet till hoppbacken i frisksportanläggning FiskartorpetNorra Djurgården i Stockholm. År 1963 flyttades dock museets samlingar till Svenska skidmuseet i Umeå.[14]"

Skulle gissa att skidorna på Philipps bild är från tiden kring 1990. När jag googlade och letade efter om Phillips fråga och bild hade med Fiskartorpet att göra hittade jag en snarlik bild i en blogg från 2018 https://rolandwalden.wordpress.com/tag/fiskartorpet/

Thure

Senast ändrad:
Du tänker inte helt fel Thure. Men vi är i en vik en bra bit från närmsta fjärd och har kört bil hela vägen hit. Närmsta namngivna led är en knapp kilometer bort.

Jag tänker farled när jag skrev led (styrbordsprick i bild) men du tänker kanske vandringsled.

I så fall kan det vara Ortalaviken norr om Äldsta.

Thure

#7451 visar antar jag Trästabron med Väddö till höger.

Då borde fotoplatsen #7447 ligga på fastlandssidan öster om Fredrksberg och vattnet är den smala delen av Väddöviken som kallas Strömmen på topografiska kartan.

Älmsta skulle det stått i mitt förra inlägg.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg