Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
lipfip
Forumvärd
Jag vet inte var skidorna kommer ifrån. På Wikipedia läste jag
”Fiskartorpets tornrum har inrymt Svenska skidmuseet och vann på 1940-talet internationellt anseende med skidor från hela världen inklusive den 4000 år gamla Hotingskidan.”
Men det var länge sen och jag tror inte att det finns någon koppling… Ska fråga de som driver stället nästa gång. Roligt att se i alla fall
”Fiskartorpets tornrum har inrymt Svenska skidmuseet och vann på 1940-talet internationellt anseende med skidor från hela världen inklusive den 4000 år gamla Hotingskidan.”
Men det var länge sen och jag tror inte att det finns någon koppling… Ska fråga de som driver stället nästa gång. Roligt att se i alla fall
Stämmer bra det Lasse. På topografiska kartan står det Övre Myren intill fotoplatsen.
Följer man Philipps länk kan man läsa
"År 1928 invigdes ett skidmuseum i tornet till hoppbacken i frisksportanläggning Fiskartorpet på Norra Djurgården i Stockholm. År 1963 flyttades dock museets samlingar till Svenska skidmuseet i Umeå.[14]"
Skulle gissa att skidorna på Philipps bild är från tiden kring 1990. När jag googlade och letade efter om Phillips fråga och bild hade med Fiskartorpet att göra hittade jag en snarlik bild i en blogg från 2018 https://rolandwalden.wordpress.com/tag/fiskartorpet/
Thure
Följer man Philipps länk kan man läsa
"År 1928 invigdes ett skidmuseum i tornet till hoppbacken i frisksportanläggning Fiskartorpet på Norra Djurgården i Stockholm. År 1963 flyttades dock museets samlingar till Svenska skidmuseet i Umeå.[14]"
Skulle gissa att skidorna på Philipps bild är från tiden kring 1990. När jag googlade och letade efter om Phillips fråga och bild hade med Fiskartorpet att göra hittade jag en snarlik bild i en blogg från 2018 https://rolandwalden.wordpress.com/tag/fiskartorpet/
Thure
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Lägerplats i Stockholms närhet sökes! | Stockholm | 12 | ||
Stockholms gröna kilar. Agera nu! | Stockholm | 29 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg