Gissa position Stockholms län

Jag var och tittade på jättegrytorna i Kolartorp i Haninge för minst 15 år sedan. Minns inte om det såg ut så där, men jag gissar på att det är där vi är.

Då tar vi nästa ställe jag känner till som har jättegrytor, dessutom i ett naturreservat. Strax innan Håltäppan på Gålö, på väg mot Skälåker finns det grytor. Fast troligen är det fel eftersom Gålö naturreservat nog inte kan kallas för litet.

Det är riktigt att det är i skärgården men det är i en annan skärgårdskommun än Haninge. Det finns vägförbindelse men man behöver gå ett par kilometer från bilparkering för att komma till naturreservatet och jättegrytorna.

Thure

Senast ändrad:
Har inte varit i Korshamn ännu, men blev nyfiken när jag läste om det. Så får nog planera in ett besök framöver.

Var är jag nu? Eller kanske snarare, vart är jag troligen på väg?
hereiam.jpg

Spånar lite:
Ser nästan parkliknande ut med stora trän påkostade gatlyktor och smal väg. Gissar att det är ett gammalt koloniområde eller sommarstugeområde med relativt stora tomter. Schweitzerdalen vid Dalarö kanske.

Thure

Ja, det är ett gammalt fritidshusområde längs gatan vi ser. Men området har äldre anor än vad som kan tillskrivas just fritidsboende. Den fina asfaltsvägen och gatlyktorna tillkom i samband med att fiber drogs in för några år sedan. (Detta är min gissning dock som jag inte hittar belägg för).

Till skillnad från Dalarö så har annan verksamhet än fiske, av naturliga skäl, varit huvudverksamhet här.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg