Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nej, du ska åt söder en liten bit från Erstavik.
Jordbruk är den ena av verksamheterna som bedrevs här. Den andra verksamheten var en av de vanligaste i denna kommun samt i den närliggande kommunen början 1900-talet. Ofta småskaligt, oftast kvinnoarbete, ofta något man inte skröt om.
Alla byggnader har brunnit upp eller ramlat ihop. Utom en av stugorna som numer är flyttad till en hembygdspark i samma kommun.
Jordbruk är den ena av verksamheterna som bedrevs här. Den andra verksamheten var en av de vanligaste i denna kommun samt i den närliggande kommunen början 1900-talet. Ofta småskaligt, oftast kvinnoarbete, ofta något man inte skröt om.
Alla byggnader har brunnit upp eller ramlat ihop. Utom en av stugorna som numer är flyttad till en hembygdspark i samma kommun.
Då tänker jag på tvätterier. I t ex Haninge kommun var detta betydelsefullt hittar jag https://www.haninge.se/siteassets/bygga-bo-och-miljo/kulturmiljo/kulturhistorisk-oversikt-190701.pdf
Men platsen går jag nog bet på. Kanske nån km söder om Tyresta by??
Thure
Men platsen går jag nog bet på. Kanske nån km söder om Tyresta by??
Thure
Tvätteri är rätt. Och kommunen är Haninge. Vi är dock inte söder om Tyresta By eller ens i Tyresta.
När man började med tvätteriverksamhet bedrevs den först utomhus, i en urholkning eller grotta i bergväggen strax intill. Sedan byggdes en tvättstuga och en torklada på gården. Tvättstugan i närheten av det vatten som möjliggjorde tvätteriverksamheten.
Bergskammen som syns i horisonten har faktiskt varit med i tråden tidigare, men det var några år sedan.
När man började med tvätteriverksamhet bedrevs den först utomhus, i en urholkning eller grotta i bergväggen strax intill. Sedan byggdes en tvättstuga och en torklada på gården. Tvättstugan i närheten av det vatten som möjliggjorde tvätteriverksamheten.
Bergskammen som syns i horisonten har faktiskt varit med i tråden tidigare, men det var några år sedan.
Skutans gård kanske? Dök upp när jag sökte på tvätteri på https://samlingar.kulturarvstockholm.se/index.php/Search/objects/search/tvätteri
Men där passerar ju Sörmlandsleden ser jag nu så det var nog fel.
Gustavsberg utmed Åvavägen som också finns med bland träffarna ovan får bli nästa gissning även om avståndet till Sörmlandsleden är ca 1500 meter när jag mäter på kartan.
Thure
Men där passerar ju Sörmlandsleden ser jag nu så det var nog fel.
Gustavsberg utmed Åvavägen som också finns med bland träffarna ovan får bli nästa gissning även om avståndet till Sörmlandsleden är ca 1500 meter när jag mäter på kartan.
Thure
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Lägerplats i Stockholms närhet sökes! | Stockholm | 12 | ||
Stockholms gröna kilar. Agera nu! | Stockholm | 29 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg