Gissa position Stockholms län

Jag tolkar det som att min chansning på Hagaparken var rätt och lägger upp en ny bild.

Numer är det bara detta som finns kvar av bebyggelsen som låg här ända in på 1980-talet.
Var då? Och vilka två verksamheter har bedrivits här?
12345.jpg
 
Jordkällare och åker / äng. Inte mkt att gå på. Bilden skulle kunna vara nytagen. Med tanke på din senaste bild gissar jag på Huddinge kommun.

Thure
 
Bilden togs förra veckan så nytagen är den. Du är i rätt sida om tullarna men fel kommun.
Fågelvägen är det ganska precis en km till Sörmlandsleden.
Jordkällaren från andra hållet.
23456.jpg
 
Fortfarande har jag ingen specifik geografisk tanke. Ser ut som Sörmland rent allmänt med lite kuperad terräng. Verksamhet i sån miljö förrutom jord- och skogsbruk kan vara t ex en kvarn.

Kan det vara nånstans på Erstaviks marker?

Thure
 
Nej, du ska åt söder en liten bit från Erstavik.
Jordbruk är den ena av verksamheterna som bedrevs här. Den andra verksamheten var en av de vanligaste i denna kommun samt i den närliggande kommunen början 1900-talet. Ofta småskaligt, oftast kvinnoarbete, ofta något man inte skröt om.

Alla byggnader har brunnit upp eller ramlat ihop. Utom en av stugorna som numer är flyttad till en hembygdspark i samma kommun.
 
Tvätteri är rätt. Och kommunen är Haninge. Vi är dock inte söder om Tyresta By eller ens i Tyresta.

När man började med tvätteriverksamhet bedrevs den först utomhus, i en urholkning eller grotta i bergväggen strax intill. Sedan byggdes en tvättstuga och en torklada på gården. Tvättstugan i närheten av det vatten som möjliggjorde tvätteriverksamheten.

Bergskammen som syns i horisonten har faktiskt varit med i tråden tidigare, men det var några år sedan.
 
Jag klurar vidare.

Funderar på området Sågen NV om Västerhaninge. Borde finnas en del vatten i ån som rinner från Öran. Får inte ihop det tillräckligt bra där när jag tittar på flygbilden.

Funderar också på trakten av Hemfosa. Långsättraån väster om stationen kanske.

Thure
 
I Västerhaninge befinner sig numer stugan som flyttades från denna plats 2001. Men ursprungligen låg det inte i Västerhaninge.

Din förra gissning var mycket närmare. Namnet på denna plats innehåller namnet på den Amerika-återvändare som nybyggde jordbruket här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar