Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
En utmaning. Torp eller sommarställe eller scoutstuga med en kanadensare och åtminstone en båt och en brygga vid en trång vik. Sannolikt finns större vatten i närheten annars hade inte båt och kanadensare varit motiverat. Möjligen lite isrester runt stränderna.
Holländartorp vid Fatburen Albysjön??
Thure
Holländartorp vid Fatburen Albysjön??
Thure
Senast ändrad:
Nej, vi är inte i Uppland.
Du har rätt i att vi har ett större vatten inte långt härifrån. Om vi ska tala om en vik så får vi nog anse att den finns bakom fotografen, inte framför. Vattnet bakom ryggen delar namn med ett annat Stockholms-vatten som inte längre går att beskåda.
Vad stugan har för användningsområde idag känner jag inte till, men det har nog vävts intriger runt den stugan under åren.
Du har rätt i att vi har ett större vatten inte långt härifrån. Om vi ska tala om en vik så får vi nog anse att den finns bakom fotografen, inte framför. Vattnet bakom ryggen delar namn med ett annat Stockholms-vatten som inte längre går att beskåda.
Vad stugan har för användningsområde idag känner jag inte till, men det har nog vävts intriger runt den stugan under åren.
Jag är imponerad Thure, även om jag misstänkte att du skulle ta den efter en ledtrådsomgång.
Jag står på träbron vid Holländertorp där holländska sidenvävare bodde en gång i tiden. Fatburen hette även en sjö som låg mitt på Södermalm mellan det som nu är Medorgarplatsen och Södra Station. Och Fatburen får anses som en vik till den betydligt större Albysjön, i alla fall enligt Wikipedia.
Tillbaks till dig!
Jag står på träbron vid Holländertorp där holländska sidenvävare bodde en gång i tiden. Fatburen hette även en sjö som låg mitt på Södermalm mellan det som nu är Medorgarplatsen och Södra Station. Och Fatburen får anses som en vik till den betydligt större Albysjön, i alla fall enligt Wikipedia.
Tillbaks till dig!
Intressant att spana med hjälp av kartan. Det gick inte när jag skrollade runt på Södertörn via lantmäteriets kartsök men när jag gjort lite annat en stund så ledde mina tankar om trångt parti och större sjö i närheten rätt, och sedan kunde jag bekräfta att aningarna var rätt med en kartkoll.
Bilden nedan är tagen av min skridskokamrat David Thyberg.
Vilken fjärd ser vi bakom skridskogruppen?
Thure
Bilden nedan är tagen av min skridskokamrat David Thyberg.
Vilken fjärd ser vi bakom skridskogruppen?
Thure
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Lägerplats i Stockholms närhet sökes! | Stockholm | 12 | ||
Stockholms gröna kilar. Agera nu! | Stockholm | 29 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg