Gissa position Stockholms län

Ja, det är Malmsjö Gård vid Malmsjön i Botkyrka. Ska erkänna att jag inte hade vetat svaret om jag inte hade kommit ihåg att jag sett bilden förut.

Fortfarande tomt på bra bilder i mitt arkiv, så vi får testa en urban bild så länge. Var är detta?

Bilagor

• hejhej.jpg
    hejhej.jpg
    270.9 KB · Visningar: 165
Stigbergsgatan?

Liknar rätt mycket googlebilden där men är det rätt? Googlebilden är ju lite senare på sommaren så det är mera löv.

Thure

Bilagor

• stigbergsg.jpg
    stigbergsg.jpg
    41.1 KB · Visningar: 154
PA Fågelströms gymnasium huserar här. Men det är en ny skola grundades 2017 undrar vad det var för verksamhet här tidigare.

Nästa bild är från en insjö med lite speciell limnologi.

Vad heter sjön.

Thure

Bilagor

• f.jpg
    f.jpg
    41.2 KB · Visningar: 153
PS

Hittade lite om byggnaden: https://pafogelstromsgymnasium.stockholm.se/historia-och-utsikt Byggdes alltså för Frans Schartaus Handelsinstitut. "År 1857 drabbades Sverige av en ekonomisk kris som hotade att ruinera Stockholms köpmän. En av de mest kända och driftiga affärsmännen, grosshandlaren, kommunalpolitikern och riksdagsmannen Frans Schartau (1797–1870), avvärjde till stor del hotet.

Som ett erkännande för hans insatser gjorde man på Stockholms fondbörs och Stockholms Grosshandelssocietet en insamling till en fond som kom att bära Schartaus namn. Fonden skulle utgöra ett ”evärdligt minne” av medlemmarnas tacksamhet. Schartau själv bestämde att fonden skulle användas till ett handelsinstitut och år 1865 startade undervisningen under Stockholms Grosshandelssocietets ledning.

Nytänkande visionär
I mitten av 1800-talet hade skråväsendet nyligen avskaffats i samhället. Utrikeshandeln började blomma genom att protektionismen fick ge vika för nya principer om frihandel. Schartau insåg att det nu krävdes nya utbildningsformer. Utbildningen syftade till att ge nödvändiga kunskaper för handelsyrket och omfattade, förutom svenska och utländska språk, bokhålleri med korrespondens, aritmetik, handelsgeografi, handelshistoria och varukännedom.

Enligt reglerna skulle endast ”ynglingar” antas till skolan, men redan 1886 öppnades portarna för kvinnliga elever ”att undervisas tillsammans med de manliga”. Vid slutet av 1890-talet var nästan en tredjedel av eleverna kvinnor. Schartau blev alltså en föregångare även på samundervisningens område.
"

Thure

Inte allt för sällan hamnar vi vid Söderbysjön och Dammtorpsjön i denna tråden och jag brukar alltid vela mellan vilken av dem som blir min gissning.

Det får bli Söderbysjön denna gång.

Söderbysjön har en del klippor som är snarlika. Men den här klippan är både brantare och högre. Dessutom är sjön djupare så den lägger sig senare än Söderbysjön. Många har plurrat just vid klippan som är den del av sjön som lägger sig sist. Sjön ligger i ett naturreservat

Thure

Ulvsjön skulle kunna stämma, både med tanke på fotoriktning och klipp-kant.

Men Ulvsjön är grundare sett till max-djup än Söderbysjön. Fast medeldjupet är större.
Och med tanke på att Ulvsjön också ligger i ett naturreservat så får det bli min gissning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg