Gissa position Stockholms län

Vacker plats. Jag spånar lite. Gamla ekar och betad eller hävdad äng ned till vattnet. Kanske ett naturreservat. Verkar inte vara mycket vass. Antingen en skärgårdsplats hyfsat nära en stor fjärd eller Mälaren vid stor fjärd.

Googlebilder "streetview" är oftast intill väg. Men de har numera också lagt in sfäriska bilder från priavatpersoner vilket gör det svårare att leta.

Finns med andra ord rätt många ställen att välja mellan.

Det verkar som jag kan utesluta Mälaren?

Ger upp för tillfället.

Thure

Du har rätt i resonemanget.

Platsen är ett naturreservat. Det är inte Mälaren utan en betydligt mindre sjö. Bilden är inte tagen på/invid en väg.

Snart är Ringblom framme med rätt svar.

Jag har hittat det. Se bilden.

Thure

Bilagor

• erkenSkärmklipp.jpg
    erkenSkärmklipp.jpg
    66.4 KB · Visningar: 224
Var roligt att se hur många bilder som finns tillgängliga på google street view fast ute i spenaten. Testar om ni hittar var denna är tagen, bildriktningen är NO.

Och föregående bild är tagen vid länets näst största sjö.

Thure

Bilagor

• quiz27.jpg
    quiz27.jpg
    16.3 KB · Visningar: 209
Jag har hittat det. Se bilden. Thure

Visst är det Norra Malma Naturreservat. Jag trodde nog att bilden skulle leva lite längre än så.

Och föregående bild är tagen vid länets näst största sjö. Thure

Erkänner att jag försökte förvilla lite där med min ledtråd att det var en betydligt mindre sjö än Mälaren. För även om det är en länets största sjöar så går det ju inte att bortse från att Erken faktiskt är betydligt mindre än Mälaren.

Drönarbild, riktning NO, det ser ut som öppet vatten i horisonten. Då bör du vara i mellan/ytterskärgården någonstans. Men var? Får ingen riktig känsla när jag studerar kartan. Men börjar med att gissa i Norr, dvs Norrtäljes skärgård någonstans.

Nej inte Norrtälje kommun.

Skall erkänna att ledtrådarna så här långt är indirekta och syftar på personer med anknytning till och ägor i bilden.

Närmast i bild ses en ö. Den passeras i SO av en året runt trafikerad farled.

Thure

Skall erkänna att ledtrådarna så här långt är indirekta och syftar på personer med anknytning till och ägor i bilden.

Thure

Fotboll får mig direkt att tänka på Zlatan och han har i alla fall haft en bostad på Resarö. Nu tycker jag inte att det passar med din bild, men får gissa på det och hoppas på fler ledtrådar.

Zlatan är den jag tänkte på som har anknytning till eller äger en större fastighet som syns på bilden men Resarö finns inte på bilden utan är rätt långt därifrån.

I sundet som syns till vänster dvs NV om ön i nederkanten på bilden strömmar det rätt bra vilket gör att skridskoåkare behöver gå iland för att passera.

Sundet heter XXX-sundet på topografiska kartor dvs trebokstavsord före "sundet".

Thure

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg