Gissa position Stockholms län

har du lyckats väldigt bra med Peter.

Jag funderar nu på om kupolen till höger kanske sitter på Naturhistoriska riksmuseet och höghuset är Nyponet vid Körsbärsvägen. Tornet till vänster skulle i så fall fortfarande kunna vara Engelbrektskyrkan men tornet mellan höghuset och kupolen kanske bara är en kraftledningsstolpe?

Vilka funkishusen är i förgrunden grunnar jag fortfarande på.

Kul om ni andra är med och gissar också. Jag tycker faktiskt att funkis? taken i förgrunden ger associationer till t ex Hammarbyhöjden, men liknande hus finns ju på många håll i närförorterna.

Tornet till vänster behöver inte heller vara en kyrka skulle kunna vara en skorsten men vilken?

Thure

Johannes kyrka har både ett högt spetsigt torn och ligger uppe på Brunkebergsåsen så den borde det kunna vara även om den ligger en bra bit längre bort.

Har du någon kommentar till mina gissningar om #293?

Ekhagens tak skulle det kunna vara?

Thure

har du lyckats väldigt bra med Peter.

Jag funderar nu på om kupolen till höger kanske sitter på Naturhistoriska riksmuseet och höghuset är Nyponet vid Körsbärsvägen. Tornet till vänster skulle i så fall fortfarande kunna vara Engelbrektskyrkan men tornet mellan höghuset och kupolen kanske bara är en kraftledningsstolpe?

Vilka funkishusen är i förgrunden grunnar jag fortfarande på.

Kul om ni andra är med och gissar också. Jag tycker faktiskt att funkis? taken i förgrunden ger associationer till t ex Hammarbyhöjden, men liknande hus finns ju på många håll i närförorterna.

Tornet till vänster behöver inte heller vara en kyrka skulle kunna vara en skorsten men vilken?

Thure

Nästan helt rätt. Den stora kupolen till höger är mycket riktigt Naturhistoriska Riksmuseet, höghuset är Nyponet och den vänstra kyrkan är Engelbrekt. Det spetsiga tornet mellan Naturhistoriska och Nyponet sitter på Johannes kyrka.

Bilden är (som du också gissade tidigare) tagen från Stocksund och funkishusen i förgrunden finns vid Ekhagen/Lappkärrsberget på norra Djurgården.

Kanske lite knepig bild men det kan komma ledtrådar senare.

Man anar skarvar på grynnan men var är bilden tagen?

Thure

Bilagor

• pic_39550.jpg
    pic_39550.jpg
    74.4 KB · Visningar: 316
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg