Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Holmingeviken är rätt, bilden är tagen från berget i östra änden i riktning VNV.
Kom förbi där tidigare i höstas, södra sidan av viken är väldigt kuperad med spännande branter. Överhuvudtaget finns det mycket att upptäcka på Bogesundslandet - det är motsvarigheten till Tyresta för oss som bor i nordost!
Kom förbi där tidigare i höstas, södra sidan av viken är väldigt kuperad med spännande branter. Överhuvudtaget finns det mycket att upptäcka på Bogesundslandet - det är motsvarigheten till Tyresta för oss som bor i nordost!
Bogesund och fästingar
Jag gillar Bogesund och har vandrat, cyklat och sovit där men det är nog bra att ta sina fästingsprutor som jag redan är klar med: http://www.svt.se/mitt-i-naturen/sa-gick-det-for-radjuren En kompis har misstänkta sviter från i somras. Utreds just nu.
FORSKARNAS RESULTAT HITTILLS
Även om huvudfrågan om rådjurens roll i sjukdomsspridning ännu återstår att besvara så har forskarna redan sett vissa resultat av sina studier.
Jag gillar Bogesund och har vandrat, cyklat och sovit där men det är nog bra att ta sina fästingsprutor som jag redan är klar med: http://www.svt.se/mitt-i-naturen/sa-gick-det-for-radjuren En kompis har misstänkta sviter från i somras. Utreds just nu.
FORSKARNAS RESULTAT HITTILLS
Även om huvudfrågan om rådjurens roll i sjukdomsspridning ännu återstår att besvara så har forskarna redan sett vissa resultat av sina studier.
- Stickprover visar att 29% av de vuxna fästingar som forskarna plockade från kiden hade Borreliabakterien i sig.
- De undersökta kiden hade i genomsnitt 14 fästingar på sig. Det kan jämföras med en mus i Bogesund som forskarna hittade över 100 fästningar på. Ett vuxet rådjur kan ha över 2000 fästingar på sig.
- Jämfört med Grimsö i Bergslagen, som forskarna använder som jämförelse, så hittade man på Bogesund mer än 100 gånger fler fästinglarver i markerna. Men märkligt nog som fanns det i princip lika många vuxna fästingar. Vad detta beror på är fortfarande oklart.
Holmingeviken är rätt, bilden är tagen från berget i östra änden i riktning VNV.
Ny fråga
Bilden beskuren för att inte göra det superenkelt.
Bilden är inte min:
Bilden beskuren för att inte göra det superenkelt.
Bilden är inte min:
Foto Johan Fredriksson
Bilden är licensierad under Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.
Bilagor
Märket är rätt. Bilden är lånad från wikipedia där det står mer om bildens ursprung. Jag såg efter att jag postat att märket förståss varit i tråden tidigare. Stockholms enda landgräns mot ett annat land och en hel del andra intressanta ledtrådar behövdes inte denna gång.
För de som inte vet står alltså fyren i Finland medans stranden ligger i Sverige, Uppsala län till vänster och Stockholms län till höger. Märket måste vara den plats i länet som ligger längst bort gran allt och är därför ganska förutsägbart i en sån här tråd.
För de som inte vet står alltså fyren i Finland medans stranden ligger i Sverige, Uppsala län till vänster och Stockholms län till höger. Märket måste vara den plats i länet som ligger längst bort gran allt och är därför ganska förutsägbart i en sån här tråd.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Lägerplats i Stockholms närhet sökes! | Stockholm | 12 | ||
Stockholms gröna kilar. Agera nu! | Stockholm | 29 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg