Gissa leden

Verkar behövas ledtrådar.

8 poäng
Ultraklassisk mark, men det är inte på kaptenen.

6 poäng
Royal Robbins lär ha kallat den "The steepest wall in North America".

4 poäng
Leden bredvid dagdröms det om blöta jeans. Ytterligare en led bort delar namn med en ministrylåt.

2 poäng
Väggen delar namn med sevärdhet i nordvästra Italien.

Verkar behövas ledtrådar.

8 poäng
Ultraklassisk mark, men det är inte på kaptenen.

6 poäng
Royal Robbins lär ha kallat den "The steepest wall in North America".

4 poäng
Leden bredvid dagdröms det om blöta jeans. Ytterligare en led bort delar namn med en ministrylåt.

2 poäng
Väggen delar namn med sevärdhet i nordvästra Italien.

Ledtrådarna säger ju leaning tower :) West face?

Från högt till lågt. Jag tar en lite mer oortodox led :)
Var befinner vi oss?

Bilagor

• gissavar.jpg
    gissavar.jpg
    98.8 KB · Visningar: 504
Nä, det är inte Robbans bana. Här är det mindre teknisk finess och mer "häng tills armarna går av" som gäller.

Ledtråd: strax bredvid ligger isar som klättras flitigt (mer för sin lättillgänglighet än något annat)

Nä, det är inte Robbans bana. Här är det mindre teknisk finess och mer "häng tills armarna går av" som gäller.

Ledtråd: strax bredvid ligger isar som klättras flitigt (mer för sin lättillgänglighet än något annat)

Då gissar jag igen på trätrappan t.v om isarna vid Nacka strand, kan man kalla det en led?

För att vara besvärlig så lägger jag upp två bilder på olika vinteraktiviteter

Först en lätt att gissa men ibland en rätt hårig historia att klättra. Vi bailade, nyår -11. Ringrost, anmarschfippel, dubbla revolvrar och vattentryck inne i pelaren var en dålig kombo...

Sen en klurigare att gissa men lättare att klättra. Och framförallt, värmesvettningar istället för ångest!

Ser ut som kalksten på nedre bilden, jag gissar på kalymnos, har inte varit där själv dock

Kalksten är ju rätt men du får bege dig några hundra mil österut. Ledens namn är inte helt olikt en fransk klassisk dykfilm från sent 80-tal. Tror fotot är från andra stand, 5-repors led.

Kalksten är ju rätt men du får bege dig några hundra mil österut. Ledens namn är inte helt olikt en fransk klassisk dykfilm från sent 80-tal. Tror fotot är från andra stand, 5-repors led.

Det var då själva *** vad lurigt.

Antar att du har skrivit fel och att du menar västerut, annars hamnar man någonstans i Iran/Pakistan/Afganistan osv., och där känner åtminstone inte jag till några "oändligt populära tillhåll" för flerrepors kalkstensklättring. Men om man då åker några hundra mil västerut så hamnar man i Marocco eller Spanien, eller möjligtvis södra Frankrike, eller Portugal. Kalkstenen i Marocco är väl rödaktig(?), vilket den på bilden inte är. Portugal är väl knappast känt för multipitch. Spanien då... Hm, där finns det ju fler än ett par "oändligt populära tillhåll". Själv har jag bara klättrat i Montserrat vilket är konglomerat, så det går ju bort. Skjuter från höften och säger El Chorro.

Vad gäller namnet på leden så antar jag att du syftar på "Le grand bleu" (det stora blå), vilket skulle betyda att leden borde heta något i stil med "azul" eller "azulete" (alltså blå på spanska)? Om det nu är Spanien vi rör oss i vill säga...

Fler ledtrådar?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg