Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
För att vara besvärlig så lägger jag upp två bilder på olika vinteraktiviteter
Först en lätt att gissa men ibland en rätt hårig historia att klättra. Vi bailade, nyår -11. Ringrost, anmarschfippel, dubbla revolvrar och vattentryck inne i pelaren var en dålig kombo...
Sen en klurigare att gissa men lättare att klättra. Och framförallt, värmesvettningar istället för ångest!
Kalksten är ju rätt men du får bege dig några hundra mil österut. Ledens namn är inte helt olikt en fransk klassisk dykfilm från sent 80-tal. Tror fotot är från andra stand, 5-repors led.
Kalksten är ju rätt men du får bege dig några hundra mil österut. Ledens namn är inte helt olikt en fransk klassisk dykfilm från sent 80-tal. Tror fotot är från andra stand, 5-repors led.
Antar att du har skrivit fel och att du menar västerut, annars hamnar man någonstans i Iran/Pakistan/Afganistan osv., och där känner åtminstone inte jag till några "oändligt populära tillhåll" för flerrepors kalkstensklättring. Men om man då åker några hundra mil västerut så hamnar man i Marocco eller Spanien, eller möjligtvis södra Frankrike, eller Portugal. Kalkstenen i Marocco är väl rödaktig(?), vilket den på bilden inte är. Portugal är väl knappast känt för multipitch. Spanien då... Hm, där finns det ju fler än ett par "oändligt populära tillhåll". Själv har jag bara klättrat i Montserrat vilket är konglomerat, så det går ju bort. Skjuter från höften och säger El Chorro.
Vad gäller namnet på leden så antar jag att du syftar på "Le grand bleu" (det stora blå), vilket skulle betyda att leden borde heta något i stil med "azul" eller "azulete" (alltså blå på spanska)? Om det nu är Spanien vi rör oss i vill säga...