Gissa bilder i Gävleborgs län

Bra försök Thure, men det är inte rätt, byggnaden på bilden står inte ens i närheten av Bredforsen. Den är dock uppförd som en konsekvens av vattenregleringen och ligger någonstans intill strandlinjen för det påverkade området.

Ur Terrängkartan kan man faktiskt läsa ut ett behov av en sådan här anläggning vid en bestämd plats.

Tänker "högt" för att se vad jag kan locka ur Tobbe.
Jag börjar luta åt att byggnaden i sig inte har med fördämningarna att göra utan snarare med konsekvenser av ett höjt vattenstånd. Jag tror det är ett pumphus, med så hög säkerhet att man har reservkraft utifall elnätet skulle haverera. Var kan man då ha ett sådant pumphus? Någonstans där ett för högt vattenstånd får konsekvenser för något annat, kanske avloppsnät eller dagvattenledningar....... Det enda ställe jag kan tänka mig att det finns sådant är ju i och omkring centralorten Hedesunda. Men var.......

Micke

Byggnaden är mycket riktigt ett pumphus, dock inte direkt i närheten av Hedesunda.

Vattenregleringen hade kunnat påverka ett ännu större område om man inte bestämt sig för att göra en liten damm med tillhörande pumphus på denna plats. Vem vet vart Dalälven hade runnit ut i annat fall?

Ingsjön

Som ligger söder om Hedesundafjärden har enligt kartan vattenståndet 50,2 meter och samtidigt markeras att vattnet flyter norrut till Hedesundafjärden som ligger högre. Här borde finnas ett pumphus precis på rätt sida om länsgränsen.

Får se om Lamini hinner före.

Kul bildgåta Tobbe!

Thure

Som ligger söder om Hedesundafjärden har enligt kartan vattenståndet 50,2 meter och samtidigt markeras att vattnet flyter norrut till Hedesundafjärden som ligger högre. Här borde finnas ett pumphus precis på rätt sida om länsgränsen.
Helt rätt Thure! Länsgränsen går väl något tiotal meter längre österut, så det är precis att platsen är giltig i denna tråd.

Vi får se om det går att hitta flera platser som kräver litet slutledningsförmåga.

Pumphuset var bra nöt, svår att knäcka fast det fanns gott om information....

Jag vill bidra med följande bild och med den kompetens ni besitter här lär den snart vara löst. Just därför vill jag även veta karaktären på fyren och dess förväntade räckvidd......

img_0586l.jpg

finns även en större bild på www.lexe.se

Micke

Jag satsar en slant på Ytterriskan (N60.7333° E17.3352°) vilken blinkar snabbt (Q) och enligt sjökortet kan synas bortåt 10 nautiska mil.

Måste bara berömma bilden Micke, verkligen läcker.

Jag tar nästa då så får Tobbe helgen på sig att plåta. Vart stod jag och plåtade?
Calle

Bilagor

• IMG_3.jpg
    IMG_3.jpg
    45.6 KB · Visningar: 242
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg