Gissa bilder i Gävleborgs län

Antingen är det fel på min dator, eller så finns det ingen bild. Det tredje alternativer är att du fotograferat ett stort orört snöfält.
Pär
Edit: bry dej inte om vad jag skrev för nu ser jag bilden men fattar inte hur jag raderar mitt inlägg

En gissning på linskäkten i Växbo. Den vid kvarndammen. Jag har haft förmånen att testa den i verkligheten och skäktat lin.

/Lennart

Senast ändrad:
Helt rätt!

Jag tar en nytagen bild från hemmatrakterna direkt. Jag stod på en bro över vattendraget när jag fotade. Var någonstans?

x113.jpg

En gissning kan man ju pröva. Bäcken som rinner från Harvbyggvallen (ungefär) vid sweref 99 lat long,0:N60.429049° E17.018573°, typ. Ser ut som en liten bäverdamm, åtminstone en liten bäver;)
Calle

Jodå, det är en bäverdamm. Listigt byggd på det mest optimala stället för att höja vattenståndet uppströms där det också ligger en bäverhydda. Men platsen ligger vid ett annat vattendrag, faktiskt ett av de större (näst efter Dalälven) som passerar i närheten av Hedesunda. Bron jag nämnde tidigare syns faktiskt i flygbilder.

Klurig. Har ingen riktig säker eftersom jag trodde Ålboån var "tvåa" kring Hedesunda. Jag gissar på en å lite längre bort som heter Fallån innan den byter namn till Åängsån och bron sweref 99 lat long,0:N60.512005° E17.230398°.
Calle

Den sökta platsen ligger inom 5 km:s radie från fyrvägskorsningen (rondellen) mitt i Hedesunda. Den omtalade bron hör inte till någon bilväg.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg