Gissa bilder i Gävleborgs län

Intressant järnskrot

ser gammalt ut nitade järnplåtar. Jag tänker på ett fartyg. Kan ha strandat här eller så är det en ledtråd till platsen. På de senare bilderna ser det mera ut som ett klapperstensfält men på första bilden var det rätt flackt. Udden eller ön i bakgrunden med en liten ö utanför på den senare bilden är definitivt en ledtråd.

Marskärsudden norr om Utvalnäs kanske är tänkbart?

Thure

Platsen ligger på Hornslandet, men jag vill ha en mer exakt angivelse, samt namnet på fartyget som en gång förliste vid platsen.

Misstänker att bilderna är vid Kuggörarnas sydöstra sida, vrakets namn tror jag då är Silvana, mestadels pga förlisningsåret 1959 och borde vara ett fartyg byggt i plåt. Övriga förlisningar i området är äldre och borde vara träfartyg....

Micke

Visst är det Picardier. Det som är kvar av vraket till sjöss ligger mycket riktigt utanför Svartudden. Bilderna är dock tagna en knapp kilometer längre norrut där det troligen var enklare att dra upp bärgade vrakrester på land.

Många av de gamla plåtbitarna har med åren blivit riktigt vackra. Ett smakprov:
rost.jpg

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg