Gissa bilder i Gävleborgs län

Trägen vinner. Vid Mackmyra ligger den gamla nedlagda sulfitfabriken granne med whiskydestilleriet. Produktion av sulfitmassa upphörde 1976, och idag tycks området användas för återvinning av rivningsvirke som tuggas till flis. Dessutom ligger en massa vanligt skrot litet här och där. Den första bilden från platsen visar kontorsbyggnaden.

t051.jpg

Ni är vassa! Ser förresten ut att vara ett utmärkt ställe att köra räddning på, Naturtjejen! är du fortfarande aktiv?

/F

Freija

Ni är vassa! Ser förresten ut att vara ett utmärkt ställe att köra räddning på, Naturtjejen! är du fortfarande aktiv?

Tyvärr inte så mkt i räddning, men dock hund-aktiv:)) Du med eller?

Kan det vara Dellenbanan?
Ja det kan det vara. Närmare bestämt vid Tunnelberget (N61.765315° E16.809383°), det enda ställe i länet som matchar.

Jag tog med platsen mest på grund av denna bild och historien kring den:
t052b.jpg

Jag var på väg genom tunneln för att ta föregående bild där jag ville få med också mynningen till nästa tunnel i bilden. När jag är precis i mitten av tunneln så hörde jag att det började rassla utanför, och strax efteråt kom grabbarna på dressinen trampande.

Jag slängde upp kameran och brände av den lilla inbyggda blixten mest för att förvarna om att jag fanns i tunneln och för att jag inte skulle skrämma dem i mörkret. De blev tillräckligt överraskade ändå, och de undrade säkert vad det var för en dåre som stod mitt i en tunnel och fotograferade.

Efteråt trodde jag inte att det blev något vettigt av bilden, jag siktade knappt, men med litet fotosjåppande så gick det i alla fall att få fram något.

Nästa bild är kanske något svårare.

t053.jpg

Om ingen tar den direkt så kommer det en ledtråd i kväll.

Ingen tvekan. Och jag behövde inte använda min ledtråd "Platsen där stenen står har anknytning till en välkänd luciasång". Någon kan väl lösa den i stället?

t054.jpg

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg