Gissa bilder i Gävleborgs län

Aha, då blev det litet enklare. Bör då vara den grävda kanalen söder om Svartsundsviken, och som gör att Skatön fortfarande är en ö. (N61.286283° E17.226954°).

Bilden med stegen ligger inte i Gästrikland.

Lägger in en bild till som ledtråd. Det rör sig inte om en vik utan en gammal vattenled. Bron som skymtas i bilden ligger här bakom oss.
Micke

ändring: Missade att Tobbe svarat rätt. Vattenleden är gammal men restaurerad och breddad sedan några år tillbaka.

Beträffande grottorna då så gissar jag på grottorna vid Hölick, mest för att du varit på Hornslandet med tidigare bilder.

Micke

Senast ändrad:
Jodå, det är urbergsgrottan vid Hölick, näst längsta grottan av det slaget i Sverige (och Europa?) efter Bodagrottorna. Upptäckt så sent som 1980 och sedan dess utforskad av Alf Sidén, samme person som kartlagt Bodagrottorna.

Det såg trångt ut att ta sig ner med kameraväska och bilringar, så jag stannade uppe vid ingången.

Nästa bild, #30
t030.jpg

Den platsen väcker minnen...

Lite klurig. Ett värdshus i en relativt ny byggnad, fast det har växt upp en del ogräs så det ser inte ut att vara några långa köer dit...
...får en känsla av att det ligger vid någon väg som ersatts av en nyare, t.ex. nåt E4-avsnitt. Jag gissar på Lindefallet eftersom det var så länge sedan jag åkte förbi där så att jag glömt hur det såg ut.

Jovisst är det Linde värdshus i Lindefallet. Stället dog väl i princip omedelbart efter att nya motorvägen mellan Söderhamn och Enånger öppnades. Nu tycks det användas som ett slags bystuga, och det såg ut som man hade dukat för en bingokväll därinne. De falska spröjsen ramlar av fönstren, men förfallet har i övrigt inte gått särskilt långt ännu.

t031.jpg

Ett hus som ser ut att ha varit någon form av offentlig inrättning, pensionat kanske (att döma av flaggstängerna framför) , vid Gästrikeleden... Inte lätt. Rönnåsstugan kanske?
Micke

Det ska inte vara alltför lätt heller. Men Rönnåsstugan är det inte, dels är den mindre, dels är utsikten därifrån betydligt bättre. Den aktuella stugan (om man han kalla en så stor kåk en stuga) har dock ett förflutet som skidstuga.

Linde Värdshus...

Kul att se den bilden , tyvärr som det är skrivit är det lite mer "förfallet" än tidigare. Annars var det ett fint ställe då det var i bruk:))

Du ser, jag irrar runt i Gästrikland också. ;)

t032.jpg

För den som inte varit där: Stugan ligger mellan Storvik och Hofors norr om riks-80. Var tidigare en skidstuga i Friluftsfrämjandets regi, men de hade i slutet av 1990-talet inte råd att ha anläggningen kvar, så den såldes till privata ägare. Vad den används till nu vet jag inte.

Pilkalampinoppi

#32 är taget inifrån tornet på Pilkalampinoppi, ett välkänt landmärke för den som varit i Orsa finnmark, i den del som tillhör Gävleborgs län.

Nu kontrar jag med en som jag tror kan klassas som svårighetsgrad 5. Jag letar namnet på en sjö och för lite pluspoäng en vik. Det är två bilder, en översikt och en tagen nere vid viken. Ledtråden är att på bergen som syns rakt fram i översiktsbilden finns planer på en vindkraftspark.

Bilagor

• Kor.jpg
    Kor.jpg
    120.7 KB · Visningar: 461
  • Vy.jpg
    Vy.jpg
    134.6 KB · Visningar: 467
Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar