Gissa bilder i Gävleborgs län

Ängerån

sydväst om Kårböle skulle kunna vara ett sådant gränsöverskridande vattendrag.

Även i närheten av Harmra nationalpark finns en å som skulle kunna vara värd en gissning Jättån?

Thure

Nu har du hittat rätt älv. Nu gäller det att hitta en mer precis plats för fallet då Oreälvens sträckning (inklusive sjöar) längs länsgränsen är 25 km lång.

Nej, men tillräckligt nära för att få rätt. Jag stod faktiskt på bron vid Noppikoski när jag fotade. Fallet ligger precis väster om denna.

#14 bör gå lättare
t014.jpg

Finns väl två yxsmedjor i länet vad jag vet ,eftersom du verkar irra runt i Hälsingland gissar jag på Gränsfors bruk.
Pär

Finns väl två yxsmedjor i länet vad jag vet ,eftersom du verkar irra runt i Hälsingland gissar jag på Gränsfors bruk.
Pär

Jodå, det är Gränsfors bruk. Det finns några gästrikebilder i samlingen också, men Hälsingland är ju något större till ytan och med flera platser där jag aldrig varit, så därför blir det en större andel därifrån.

Nästa bör inte vålla några större problem för den som är på hugget.

t015.jpg

Vill bara tillägga att jag fick ett väldigt trevligt besök i smedjan. Jag kom dit sent och var i stort sett ensam besökare. En smed, Daniel på bilden var kvar, tillsammans med ägaren själv, Gabriel. Det blev ett långt snack om ditten och datten, och bland annat tvingades jag erkänna att jag hade en Wetterlings-yxa i bilen. Det blev nästan en plikt att köpa en gränsforsare också. Det blev den minsta modellen med ett kilopris som är nästan tre gånger så högt som oxfilé. Gabriel slängde dock in ett par ullstrumpor som bonus.

Yxmuseet var också en upplevelse. Det blev en serie bilder därinne också. I museet råder en charmig röra med yxor överallt. Klart värt ett besök för en skogsmulle.

Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg