Girjas sameby vinner i högsta domstolen - konsekvenser?

Samisk DNA

Ja det vore intressant att få en dragning av det samiska DNAt. Hur ser det ut ?

Jag har aldrig träffat någon som säger att samer eller svenskar vart här under istiden. När började folk identifiera sig som samer? och när började man identifiera sig som svenskar egentligen? och hur var det med vetenskapen?

Det är intressant och jag har gjort DNA tester på mig själv av flera slag, dock är jag inte särskilt intresserad av vem som var först. Mer intressant är vem som kom sist. Det är också lätt att visa.
 
Enkelt, komplicerat - eller båda på en gång?

Vi påminns om att samefrågor är komplicerade och inte enkla. Ytterligare en svårighet är att det komplicerade ibland medvetet framställs som enkelt. Det är i varje fall mitt intryck i debatten.

När det gäller insändaren i DN så såg ämnet skenbart enkelt ut: rennäringen har inget berättigande och bör därför försvinna. En hel del skäl anfördes, det viktigaste kanske att antalet människor som livnär sig på det i första produktionsledet är ganska blygsamt (om de följande leden sades ingenting). Övriga skäl uppfattar jag som svagare och det finns säkert kunnigt folk som kan bemöta dem - men det är inte min poäng. Poängen är att saken i insändaren (och i majoriteten av kommentarerna) drevs med en kraft som i mina ögon inte står i proportion till argumentens styrka. Varför är man så väldigt emot renskötseln, är det verkligen fenomenet renskötsel i sig man är emot?

Eller finns det andra saker under ytan, t ex att man ogillar den ställning som staten gett samebyarna? I så fall, varför sas då inte detta inte rent ut? Mitt intryck är att man driver flera frågor men att de är hopslagna med rennäringsfrågan och att det bara är den som syns. Det ser alltså enkelt ut på ytan men är komplicerat några meter under där det är ganska dålig sikt.

Från Skånes horisont, återigen.
 
Till kommentaren från fowwe som även den är ett klokt inlägg så håller jag med om att det är ”dålig sikt”. Att lyfta upp allt helt i ljuset behöver inte innebära att man är mot de renägande samerna i sin helhet. Man kan vara mot vissa delar och för andra delar. Frågan är som sagt komplex men det är dags att se frågan från en hel del olika perspektiv.
 
Svarto's

Kan nämna att Svartos ansökt om medlemskap i bluffen, hela frågeställningen är en önskan om homogenitet, vilket naturligtvis är vettigt när det gäller en så liten grupp människor. Men vi funkar nog inte annorlunda än att vi har våra vänsterpartister & Sverigedemokrater precis som Svenskarna.

Staten har sått detta och det är vad vi får
 
Sverige

HasseQ vill inte ha något meningsutbyte men jag förstår att DNA ska knytas till någon slags rätt att äga, well lycka till med det. Här nämns vetenskap och agendor samt att vi(läser svenskar) har lika stor rätt att vara här. Du har missförstått rätt mycket tror jag. Jag och de flesta samer skulle vara nöjda om vi fick samma rättigheter som Svenskar att ärva och äga mark som vi tidigare ärvde och sålde.

Hela iden om att Svenskar kom först till nuvarande Sverige är rätt befängd eller samer för den delen, låt oss säga att den samiska kulturen uppstod 0-500 eKr så är det lika tidigt eller tidigare än Sverige blev till, när blev Sverige Sverige egentligen. Kanske med Gustav Wasa eller det moderna förvaltnings Sverige med Axel Oxenstierna.

Sverige kan sägas erkänna tidigt att samerna är ett gammalt fenomen med Strömstadstraktaten 1751: Första Bihang eller Codicill till Gränsse Tractaten emellan Konunga Rikerne Swerige och Norge Lappmännerne beträffande.
 
Kan nämna att Svartos ansökt om medlemskap i bluffen, hela frågeställningen är en önskan om homogenitet, vilket naturligtvis är vettigt när det gäller en så liten grupp människor.

Detta tror jag inte var uppenbart för dem som kommenterade i DN. Inte heller jag kunde räkna ut det, även om jag kände att det var något egendomligt med insändaren. Risken med att skriva i riksmedia och få folk att "heja på" är att många av de påhejande har sina egna skäl och agendor. Inte alls säkert att de har samma syn som skribenten när frågan breddas.
 
Moderata krafter

Ang utredningen av RNL och bakåtsträvare. Här moderata samer med goda förslag. Lars Paul Kroik och Lars Jonas Johansson ->
 
2020-06-18 08:02





Statsrådsberedningen/Kulturdepartementet/Näringsdepartementet



103 33 Stockholm





Inledning

Med anledning av att regeringen avser, att som en konsekvens av Högsta Domstolens dom i det så kallade Girjasmålet, tillsätta en offentlig utredning för att se över nuvarande Rennäringslag från 1971.



I samband med detta finns några frågor som vi anser är relevanta i ämnet och ska finnas med i de kommande kommittédirektiven och därmed ligga till grund för översynen av rennäringslagen:



Att utredningsdirektiven baseras på internationell ursprungsfolkrätt som ILO 169,
FN:s deklaration om urfolks rättigheter, Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter och FN:s deklaration om medborgerliga och politiska rättigheter från 1966.



Att all lagstiftning som explicit rör samer och samiska förhållanden samlas i en egen så kallad Balk. Ett exempel på en sådan Balk är docent Eivind Torps utredning om den framtida samepolitiken gjord på uppdrag av Sametinget: ”En väg framåt”.


Att tillämpningen av samisk rätt ska ske i organiserad form och att det sker på lika villkor. Därmed är det inte självklart att det ska vara i form av den nuvarande i rennäringslagen beskrivna organisationen Sameby.


Samer som kan härleda sitt ursprung till något av de markområden motsvarande de nuvarande samebyarna ska efter begäran upptas som obligatoriska medlemmar i den nya organisationen.



Alla beslut inom ramen för den nya organisationen ska ske med lika rösträtt och all verksamhet ska ske på lika villkor.

Att genusperspektivet ska tillämpas dvs. jämlikhet mellan kvinnor och män. Det ska vara fullt möjligt för kvinnor som tex. i egen regi vill driva renskötsel eller annan verksamhet ska kunna göra detta i form av egna ”husbönder”.


Att renmärkesregistret ses över och anpassas till den nya lagstiftningen samt att föreskrifterna som reglerar registret inte strider mot egendomsrätten i Regeringsformen och den grundläggande rättsprincipen om urminnes hävd.->
 
Rnl

fortsättning:Att resultatet av utredningen ska grundas på tre centrala rättsprinciper i Regeringsformen.
Dessa tre principer är:



1 kap. 2 § sjätte stycket om samiska folkets möjlighet att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas.


Egendomsrätten enligt 2 kap. 15 § regeringsformen


Begränsningarna i rätten att bedriva näring 2 kap. 17 § regeringsformen.




Samebyarnas avtalsrätt och Intrångsersättningar vid markanvändning

Av Rennäringslagen inledande bestämmelse följer att renskötselrätten tillkommer den samiska befolkningen. Alltså alla samer. I samband med ändringen av lagen gjorde lagstiftaren klart att den som anses som same enligt sametingslagen utan vidare ska anses vara same också i rennäringslagens mening.



Rennäringslagen anger inte heller någon som behörig att tillvarata den samiska befolkningens rätt enligt 1 §. Detta bekräftas av Högsta domstolens dom i Nordmalingsmålet där det framgår att det inte finns någon bestämmelse som ger en sameby behörighet att företräda någon annan än sina medlemmar.



Av dessa skäl torde samebyar således sakna befogenhet att ingå avtal beträffande renskötselrätten på grund av att rättighetshavarna till renskötselrätt finns både inom och utanför samebyn oberoende av om de kan utöva rätten eller ej.



Av förarbetena till Rennäringslagen framgår att ersättning vid intrång i renskötselrätten ska fördelas med beaktande av att ”renskötselrätten tillkommer samer i allmänhet som en för folkgruppen kollektiv rätt och inte enbart en särskild sameby eller dess medlemmar”.



Under rådande omständigheter kanske någon tycker att frågan saknar praktisk betydelse eftersom samer som inte är medlemmar i en sameby inte tar del i renskötselarbetet och att deras rätt till renskötsel därför inte kan tillmätas någon betydelse i sammanhanget.



Högsta domstolens dom i Girjasmålet har slagit fast att samiska befolkningen har renskötselrätt grundad på urminneshävd.



Skulle tex. en sameby teckna ett enskilt avtal med en exploatör utan att ersättningen fördelas mellan samebyn och Samefonden med beaktande av att renskötselrätten tillkommer samer i allmänhet innebär detta att enskilda samer blockeras från sin urminneshävd – egendomsrätt vilket är problematiskt och otillfredsställande.



Med anledning av detta anser vi att denna fråga ska tas med i Kommittédirektiven för utredning i syfte att ändra lagstiftningen.







Samefonden
Enligt Högsta domstolen beslut i det så kallade Girjasmålet får Girjas sameby utan hinder av 31–34 §§ rennäringslagen upplåta rätt till småviltsjakt och fiske på området utan statens samtycke.

I 34 § Rennäringslagen regleras att upplåtelse enligt 32 §, skall ske mot avgift, om ej särskilda skäl föreligger för avgiftsfrihet. Avgiften fördelas mellan Samefonden och sameby som beröres av upplåtelsen enligt bestämmelser som meddelas av regeringen.

Det samma gäller om upplåtelsen avser tillgodogörande av naturtillgångar, skall staten utge ersättning för den skada eller olägenhet för renskötseln som upplåtelsen medför. I fråga om fördelning av ersättning som ej utgår till bestämd person äger 28 § andra stycket motsvarande tillämpning.

Som en konsekvens av HD:s beslut behöver inte Girjas fördela ersättning enligt förarbetena till Rennäringslagen där det framgår att ersättning vid intrång i renskötselrätten ska fördelas med beaktande av att ”renskötselrätten tillkommer samer i allmänhet som en för folkgruppen kollektiv rätt och inte enbart en särskild sameby eller dess medlemmar”.



Utebliven fördelning av ersättningar mellan samebyn och Samefonden med beaktande av att renskötselrätten tillkommer samer i allmänhet innebär att enskilda samer blockeras från sin urminneshävd – egendomsrätt vilket är problematiskt och otillfredsställande.



Detta är en viktig fråga som vi anser ska ingå i Kommittédirektiven för att säkerställa att enskilda samer ej ska berövas sin egendomsrätt de har enligt den grundläggande rättsprincipen urminnes hävd.



Bakgrund

Högsta domstolen har i en dom den 23 januari 2020 gett Girjas sameby rätt mot svenska staten vad avser vem som får upplåta jakt och fiske inom samebyns område.



Domen är historisk genom att HD har bekräftat och anpassat begreppet urminnes hävd extensivt till det samiska bruket, det vill säga till ett annat bruk än svensk jordbrukstradition.



Principerna om urminneshävd innebär att enskilda samer, inte bara samebymedlemmar, som vid var tid har levt och verkat på något område och i vart fall från mitten av 1700 talet, har upparbetat och förvärvat en rätt till renskötsel, rätt till jakt och rätt till fiske och att den är grundad på samisk bördsrätt, urminnes hävd.



Urminneshävd är alltså en grundläggande rättsprincip som existerar oberoende av lag och tillkommer alla samer.



Den nuvarande rennäringslagen är en ytterst diskriminerande lagstiftning, som på ett påtagligt sätt har splittrat och fortfarande splittrar samer ända sedan den första renbeteslagen trädde ikraft 1886.



Svenska staten bär ansvaret för den rådande situationen eftersom det är den gällande lagstiftningen som är den direkta orsaken till splittringen av dagens samer.



(Rennäringslag (1971:437) 1§, tredje stycket, Renskötselrätten får utövas av den som är medlem i sameby. Lag (1993:36). Sameby beslutar alltså självt om vilka som får bli medlemmar eller inte.)



Det har hävdats och fortfarande hävdas det att föreskriften om medlemskap i sameby är demokratisk då samer själva beslutar vem som ska upptas som medlem. Dock finns det ett inbyggt systemfel i föreskriften som får till följd att vissa samer med stor sannolikhet aldrig kommer att få medlemskap i någon sameby.



Konsekvenserna av domen får till följd att det är nödvändigt med en ny praxis som ger starkare skydd för hela det samiska samhället och undanröjer de hinder enskilda samer påverkas av.



Nämligen föreskrifterna i Rennäringslagen som förhindrar enskilda samer från att kunna tillämpa sin renskötselrätt. Samma renskötselrätt som är grundad på urminneshävd som Högsta domstolen bekräftat i det så kallade Girjas målet.



Som tidigare nämnts hindrar föreskriften om medlemskap i sameby enskilda samers möjligheter att tillämpa sin bördsrätt, urminneshävd. De har medverkat till dess tillkomst men får inte ta del av rättigheten. Det är otillfredsställande och problematiskt då enskilda samer först har medverkat till att upparbeta en rätt som svenska staten via lagstiftning genast berövar dem tillgången till.



Slutsats

Det är hög tid för svenska staten att ta i tu med samiska rättsfrågor och att lagstiftningen anpassas till samisk bördsrätt, urminneshävd.

Samtidigt med detta är det också nödvändigt att ändra lagstiftningen så att enskilda samer som omfattas av samisk bördsrätt, urminneshävd inte längre ska berövas tillgången till den rätten.

Regeringen har aviserat om att tillsätta en utredning som ska se över rennäringslagen och att samiska folket ska få inflytande i den utredningen.

Vi utgår ifrån att Sametinget knyts till den parlamentariska utredningen – inte bara Sametingets styrelse – för en konstruktiv dialog och att samtliga partier i Sametinget får möjlighet medverka i dess dialog med utredningen. Att Sametinget övertar ansvar för upplåtelse av småviltjakt och fiske i berörda områden.

Vi utgår ifrån att Sveriges regeringen beaktar att enskilda samer som bidragit till att upparbeta urminneshävd också är svenska medborgare och är garanterade rättssäkerhet enligt Sveriges Grundlagar och enligt uttalande i rapport S2006/1910/SK, citat: ”och sålunda har en regering som företräder hela det folk som hör till territoriet utan åtskillnad av något slag”.

Dag som ovan



Högaktningsfullt



Lars-Paul Kroik Lars-Jonas Johansson

Sametingsledamot Sametingsledamot

Burgfjäll Björkvattsdalen
 
Bara några inlägg om vad de senaste vetenskapliga rönen kan berätta om hur Sverige har befolkats för länge sen, det visar ju oxå att alla som bor här har ungefär samma ursprung. Det har som sagt ingenting att göra med vem som äger vad nuförtiden...
Svårt och intressant problem som det kommer att bråkas om Until Hell freezes over.
 

avslutad210712

Gäst
Oavsett vilka rättigheter som samebyarna får som inskränker min rätt till fiske (och jakt men jagar aldrig i fjällen) som innebär inskränkningar/förbud för sörlänningarna så kommer jag att applådera det.

Sörlänningarna har inte bara inskränkt samernas rättigheter utan även de som bor vid kusten där yrkesfiskarnas villkor är rena rama skämtet men vad bryr sig en fjollåtta om det.

Det kallas karma. Tyvärr kan inte kag ordna det.
 
Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg