Gill Marine Rescue Knife

Hej! Som inbiten seglare snubblade jag över Gills kniv igår på allt för sjön. Men jag hade inte möjlighet att prova den och undrar om någon här har ett omdöme om den. Är den värd sitt pris på 400 kr? Håller den skärpan bra och så? Och framförallt, går det att klyva mindre vedträn med den (om någon nu har provat det...)

Kniven är ju designad för att skära av rep.

Om du vill ha en kniv på dig ifall du trillar av båten och blir uppspolad på en öde ö och behöver klyva vedträn finns det bättre överlevnadsknivar.

Hej! Som inbiten seglare snubblade jag över Gills kniv igår på allt för sjön. Men jag hade inte möjlighet att prova den och undrar om någon här har ett omdöme om den. Är den värd sitt pris på 400 kr? Håller den skärpan bra och så? Och framförallt, går det att klyva mindre vedträn med den (om någon nu har provat det...)
Det verkar som att du letar efter en allroundkniv och inte enbart en båt-/dykarkniv.

I så fall håller jag med Niklas. Du borde kika på andra modeller och märken eftersom det finns avsevärt bättre.

Om det är primärt knivens förmåga att motstå rost som du är ute efter som har ju t ex Spyderco sina H1-knivar som i mitt tycke håller avsevärt högre klass än den aktuella kniven (som dessutom är våldsamt överprissatt).

Om du är ute efter en utekniv rent allmänt så finns det obegränsat med förslag på bättre knivar.

Med andra ord, skriv och berätta vilka uppgifter kniven först och främst kommer att utföra.

~Paul~

I första hand ska den fungera som en ren säkerhet när jag är på sjön (seglar en hel del jolle när jag har tillfälle), m.a.o. jag ska snabbt kunna kapa ett rep som av någon anledning har ändrat syfte till ett något mer farligt sådant...

Sedan brukar det hända under mina seglingar att jag lägger till för natten och gör upp en trevlig brasa på lämpligt ställe. Visserligen har jag ju en ganska bra kniv för sådana ändamål, men det är inte alltid man har med sig den....

Har ni några förslag (förutom den tidigare nämda) inom en rimlig prisklass?

1. I första hand ska den fungera som en ren säkerhet när jag är på sjön (seglar en hel del jolle när jag har tillfälle), m.a.o. jag ska snabbt kunna kapa ett rep

2. Har ni några förslag (förutom den tidigare nämda) inom en rimlig prisklass?
1. OK, jag tolkar det som att kniven i första hand är en s k räddningskniv på sjön. Den bör med andra ord vara rosttrög, ha en slida som underlättar för den här typen av knivar samt vara ergonomiskt utformad med tanke på våta händer.

2. Nu vet jag inte vad du menar med rimlig prisklass. Personligen så finner jag en Randall modell 12-6 vara rimligt prissatt om den kostar 8000:- och är i nyskick: http://www.captainchrisstanabackrandallknives.com/index.php?/main/catalog/306

Hur som helst. En trevlig kniv i sammanhanget skulle kunna vara Sakai Sakamata. Priset ligger på ca 1K kronor frakten inberäknad. Stålet är H1, vilket betyder att knivbladet inte rostar. Som bekant så rostar de flesta "rostfria" blad trots att det rör sig om ett s k rostfritt stål. Den här gör det inte!!

Bilagor

• Sakai Sakamata i H1 stål.jpg
    Sakai Sakamata i H1 stål.jpg
    20.9 KB · Visningar: 681
  • Sakai Sakamata i H1 stål, slida.jpg
    Sakai Sakamata i H1 stål, slida.jpg
    38.7 KB · Visningar: 618
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 591
Jag tycker det låter som om du behövde två knivar. Om du frågar mej, så ska en kniv som ska användas enbart att skära rep med, ha tandning efter hela bladlägnden. Det medför att den bara kan användas till att skära rep med o kanske öppna diverse paket o dyl med.
Men det har du igen när du verkligen behöver skära av repet FORT.
Har ingen koll på vilka knivar som har så. Mer än en Spyderco fällis. Men det har nog Paul.

Sen behöver du nån kniv med hyfsat lågnt blad ca 150 mm lågnt och 4 till 6 mm tjockt. Med fördel rostfritt stål då :)

Seved

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg