Giftig invasion

Läste en siffra på en dödlighet om 5% efter bett av det där lilla vidriga krypet. Nu vet jag inte om det var en global siffra som inkluderar områden med dålig hälso- och sjukvård men då jag själv inte direkt är en spindelälskare så hade jag nog helst sett att den inte börjat rota sig i den svenska myllan (utedassen!). :)
 
Du menar inte nötter?
...och jordnötter, ja, även om de senare inte är en "äkta" nöt utan tillhör frukt och grönt. Reaktionstypen som är IgE-medierad skiljer sig dock inte mellan nötter och jordnötter (utöver, förstås, att den som är känslig för nötter (=trädnötter) inte behöver vara känslig för jordnötter eftersom det är två olika klasser av växter).

http://en.wikipedia.org/wiki/Peanut_allergy (som inkluderar några av dödsfallen från 2008)
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/118649623/HTMLSTART (lite mer vetenskaplig text)
 
jord(ärtan)nöten?

...och jordnötter, ja, även om de senare inte är en "äkta" nöt utan tillhör frukt och grönt. Reaktionstypen som är IgE-medierad skiljer sig dock inte mellan nötter och jordnötter (utöver, förstås, att den som är känslig för nötter (=trädnötter) inte behöver vara känslig för jordnötter eftersom det är två olika klasser av växter).

http://en.wikipedia.org/wiki/Peanut_allergy (som inkluderar några av dödsfallen från 2008)
http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/118649623/HTMLSTART (lite mer vetenskaplig text)

Skriver han jordnötter menar han väl jordnötter! Du borde nog läsa lite noggrannare.
Visserligen är jordnötter egentligen en ärtväxt om det är det du menar...

Är det då så att denna ärta är betydligt farligare än nötter? Vi talar om nötallergi, men min bild är att de flesta av dessa med nötallergi är mest allergiska mot "jord(ärtan)nöten".

Ska vi börja med ärtallergi nu?
 
De allergiker jag känner är väl medvetna om huruvida det är nötter eller jordnötter de är allergiska mot. Nötallergiker är dessutom ofta allergiska mot jordgubbar.

Mig veterligen brukar det inte stå på förpackningar att saker "kan innehålla spår av nötter", däremot varnas det ofta för "kan innehålla spår av jordnötter".

Som jag har uppfattat det är jordnötsallergi väldigt kraftig och det behövs väldigt små mängder för att bli farligt.

Läser man på wikipediasidan som Strykarräven länkade till står det bland annat:

"Peanut allergy is a type of food allergy, distinct from nut allergies. It is a hypersensitivity to dietary substances from peanuts causing an overreaction of the immune system which may lead to severe physical symptoms for millions of people[1]. The Asthma and Allergy Foundation of America estimates that peanut allergy is the most common cause of food-related death.[2]. "

http://www.medeca.se/jordnotsallergi/jordnotsallergi.html

"Studier visar att personer som är allergiska mot jordnötter har en högre risk för anafylaxi i jämförelse med dem som är allergiska mot andra matsorter, som till exempel mjölk och ägg. En engelsk studie visar att hos patienter som fått en allergisk chock så var jordnöt det utlösande födoämnet i 25 % av fallen, men rapporter visar att antalet allvarliga reaktioner har minskat under 2000-talet, mycket tack vare ökad kunskap om jordnötsallergi och medicinering."

http://allergi.nu/allergi/jordnotter/

"Jordnöts- och sojaallergi är numera de födoämnesallergier som orsakar flest dödsfall eller livshotande reaktioner. Drygt en fjärdedel av de allvarliga fall av allergireaktioner som anmälts under de senaste åren är orsakade av jordnötter. "
 
...och jordnötter, ja, även om de senare inte är en "äkta" nöt utan tillhör frukt och grönt. Reaktionstypen som är IgE-medierad skiljer sig dock inte mellan nötter och jordnötter (utöver, förstås, att den som är känslig för nötter (=trädnötter) inte behöver vara känslig för jordnötter eftersom det är två olika klasser av växter).

Varför skulle jordnöten inte vara en äkta nöt? Nöt är bara ett begrepp på en typ av frukt. Valnöten är inte en nöt utan en stenfrukt...

/Stellan
 
Varför skulle jordnöten inte vara en äkta nöt? Nöt är bara ett begrepp på en typ av frukt. Valnöten är inte en nöt utan en stenfrukt...

/Stellan

Skillnaden ligger mellan den botaniska och den vardagliga definitionen. Botaniskt sett är ju jordnötter inte mer nötter än vad gröna ärter är det. Och många saker som vi kallar frön är egentligen nötter. Till exempel det där som vi blåser iväg på en maskros.
 
Nötallergiker är dessutom ofta allergiska mot jordgubbar.
Jordgubbar anses inte vara allergena, dvs man kan inte vara allergisk, i medicinsk mening, mot jordgubbar. Däremot är det vanligt att barn får överkänslighetsreaktioner mot dem, men ovanligt att vuxna får det. Jag har aldrig läst eller hört att det skulle finnas ett samband mellan nötallergi och överkänslighet mot jordgubbar (vilket inte betyder att det inte finns människor som har både ock). Allergi mot björkpollen och stenfrukter är däremot vanligt bland nötallergiker eftersom de innehåller ett likartat allergen.

Mig veterligen brukar det inte stå på förpackningar att saker "kan innehålla spår av nötter", däremot varnas det ofta för "kan innehålla spår av jordnötter".
Eftersom jag är både nöt- och jordnötallergiker läser jag på alla förpackningar. Det är mycket vanligt att det står "kan innehålla spår av nötter" men ovanligt att det står "kan innehålla spår av jordnötter".

Som jag har uppfattat det är jordnötsallergi väldigt kraftig och det behövs väldigt små mängder för att bli farligt.
Det varierar väldigt mycket mellan olika allergiker. En del jordnötsallergiker får mycket svag reaktion, medan andra kan avlida av dem. Just att allergiska symptom och reaktioner varierar så mycket är ett av sjukdomens mest utmärkande särdrag. Man ska med andra ord aldrig uttala sig generellt om hur en viss allergi är.


Tillbaka till Svarta Änkan. Enligt wiki så är risken att avlida av ett bett inte större än av ett huggormsbett, dvs obefintlig för den som har normal motståndskraft.

Men hur stor är risken att överhuvudtaget bli biten? Och i vilka situationer biter den? Det är viktigare frågor för att värdera risken tycker jag.
 
Är det då så att denna ärta är betydligt farligare än nötter? Vi talar om nötallergi, men min bild är att de flesta av dessa med nötallergi är mest allergiska mot "jord(ärtan)nöten".
Ska vi börja med ärtallergi nu?
Med all respekt, men vad svamlar du om? :)
Kalla det vad du vill, men bli inte förvånad om det finns en gängse definition som baseras på botanik (=jordnöten är inte en äkta nöt) och på reaktionsmönstret (=nötallergi och JORDnötallergi är inte samma sak, eftersom IgE mot det ena inte reagerar med det andra, om allergenerna nöt och jordnöt ser tillräckligt olika ut på molekylär nivå). För mig som icke-allergiker är det nöt som nöt, utom när jag har med människor att göra där det spelar en väldigt, väldigt stor roll. Då skiljer jag dem åt.

Skillnaden ligger mellan den botaniska och den vardagliga definitionen. Botaniskt sett är ju jordnötter inte mer nötter än vad gröna ärter är det. Och många saker som vi kallar frön är egentligen nötter. Till exempel det där som vi blåser iväg på en maskros.
Tack.
Tillbaka till Svarta Änkan. Enligt wiki så är risken att avlida av ett bett inte större än av ett huggormsbett, dvs obefintlig för den som har normal motståndskraft.

Men hur stor är risken att överhuvudtaget bli biten? Och i vilka situationer biter den? Det är viktigare frågor för att värdera risken tycker jag.
Risken hittills har väl bara varit i smb med avlastning av exotisk frukt som vindruvor, och bananer (som ju inte är en frukt utan en ört...), samt för t ex bilmontörer som fått halvmonterade karosser från utlandet där spindlarna ibland bosatt sig. Om Änkan etablerar sig i Sverige får vi väl se var de gillar att bo, ofast är det väl om de sitter nånstans där man kan klämma dem (i en sko, på en mörk hylla etc). Vi är ju lyckligt lottade som iaf har huggormarna utomhus...
 
Jordgubbar anses inte vara allergena, dvs man kan inte vara allergisk, i medicinsk mening, mot jordgubbar. Däremot är det vanligt att barn får överkänslighetsreaktioner mot dem, men ovanligt att vuxna får det. Jag har aldrig läst eller hört att det skulle finnas ett samband mellan nötallergi och överkänslighet mot jordgubbar (vilket inte betyder att det inte finns människor som har både ock).

Men jordgubben är ju en nöt? Själva gubben är en skenfrukt och de här små fröna som sitter där är nötter.



Och när det gäller bananen är det såhär:

Bananplantan är en ört vars frukt är bäret banan.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg