Gibraltar och hemåt!

Vad sägs?

Vad tror ni om att cykla från Gibraltar och hem genom Europa? Flyga ner. Några problem med Gibraltar? Tillhör ju UK och inte Spanien. Kan det vara lagom att starta där nere i början mitten av mars? Vill inte cykla när det är för varmt, det hinner ju ändå bli sommar innan vi är hemma i Skåne! Tänker ta det lugnt och pausa på vägen. Kanske 8-10 veckor. Något speciellt att tänka på, andras erfarenheter ska man ju ta till sig!
Vi cyklade genom Sverige -07, 208mil, det är vår erfarenhet hitintills. Tanken är väl Skånerunt i sommar.

Bolla gärna med oss, vi är bara på spanarstadiet, det härliga stadiet! Vi planerar nog att sätta tänderna i detta projekt våren -11.

Tacksamma hälsn, Birgit

Förutom griniga spanjorer vid gränsen till Gibraltar är det inga problem. Har bara gjort några resor i norra och södra men vad jag hört är det väldigt tät trafik ut med solkusten. Mitt tips är att ni tar en rutt genom landets mitt via de vackra och historiska städerna Granada, Cordoba, Toledo, Madrid osv. Temperaturen når ofta över 40 grader på sommaren så bäst tid att starta är April till Juni när det är som grönast. Vill ni ha en vacker och minnesvärd resa bör ni även inkludera etapper via de många bergskedjor som finns ut med vägen och istället skynda lite långsammare.

Jag trampade sträckan Gibraltar - Stockholm för några år sedan med start andra veckan i april och fick ett tufft mottagande. Vädret var minst sagt instabilt. Konstant regn och kyla genom hela Spanien.
Tydligen var det ingen tillfällighet heller enligt de bofasta. Har du möjlighet ska du kanske senarelägga starten till slutet av april eller början av maj då våren definitivt är på plats i Spanien.

Precis som redan har nämnts är Andalucien ett måste på resan. Själv trampade jag genom de två höjdarna Ronda och Cordoba på vägen norrut, men det kvittar vilken väg du tar. Trots alla sugande konstanta motlut i Andalucien är det en av Europas vackraste provinser och värt varenda svordom.
Kastillien la Mancha kan däremot bli en långtråkig historia. Platt och vindpinat. Missa dock inte väderkvarna (Don Quijote) strax söder om Mora (!) och den gamla huvudstaden Toledo som båda ligger efter vägen mot Madrid.
Ett annat alternativ (om ni har gott om tid) är att starta i Gibraltar och sedan cykla via Andalucien mot Lissabon och därefter följa Atlantkusten mot Frankrike.

Spanien är näst efter Schweiz Europas högst belägna land och bjuder på tuffa sugande uppförsbackar. Det kan alltså ta lite längre tid än planerat att passera landet på cykel. Min egen skrivbordskalkyl sprack exempelvis med nästan en vecka.
Vad gäller den fortsatta färdvägen rekomenderar jag Rhonedalen genom Frankrike i kombination med Schweiz, Luxemburg och franska Alsace. Route du vin mellan Colmar och Strasbourg är den ultimata cykelvägen. Inte missa!

Lycka till!
/Anders Forselius
www.metrobloggen.se/samborombon

Var det något problem med att landa i Gibraltar? Är tex Malaga att föredra? Tackar för alla fina tips, ska sätta oss vid kartan nu i helgen och kolla alla orter och tips ni skrev om. Följde du sen Atlantkusten upp genom Frankrike och Holland Belgien?
Ja, detta är en spännande tid, spånartiden;)

Ha det gott, Birgit & Pär

Jag gjorde min rutt för tio år sedan och då köpte jag en enkelbiljett till Malaga och därefter taxi till Gibraltar. Jag vet inte hur flygnätet ser ut just nu, men Malaga låter väl som ett hett tips.

Efter att ha valsat omkring i vingårdarna i Franska Alsace trampade jag genom Luxemburg över Ardennerna in i Liege. Ardennerna är en tuff skapelse. Inte så branta backar, men sugande retsamma motlut som aldrig tar slut. Cyklar hellre bak och fram uppför 110 metersbacken i Holmenkollen..
Följde därefter en ganska ointressant rutt via Liege, Mastricht, Arnhem, Bremen och Hamburg. Med facit i hand hade jag nog istället lagt krutet på Moseldalen eller tagit en västligare rutt genom Brussel och Amsterdam.

Kör hårt!
/A

Vi är två stycken som tänker cykla andra hållet, Stockholm till Gibraltar, nu i sommar. Vi har NOLL erfarenhet av långfärdscykling och vi har absolut ingen koll på hur saker och ting fungerar. Däremot så är vi fast beslutna om att göra det här! Är det någon som har några tips på hur vi skall gå tillväga med planeringen? Jag tänker mest på om det är några speciella regler för länderna i fråga (Danmark, Tyskland, Frankrike, Spanien) eller allmäna tips som kan vara bra att känna till. Vi vet inte ens vad man ska ha för typ av cykel! Skall även tillägga att vi har tänkt att göra det här med så lite pengar som möjligt, dvs. tälta så mycket som möjligt istället för att ta in på hotell/vandrarhem osv. Vi vill inte lägga ner för mycket pengar på cyklar heller, så vad är minimum för att man skall klara en sådan här resa?

Vore extremt tacksam för all hjälp vi kan få. Det kanske till och med finns någon tråd här på forumet med "nybörjartips"?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg