Getådalen

Getå Turisthotell är ju nu mer sålt och ett rehab hem för narkomaner men dessa skall väl förhoppningsvis inte hålla till i naturen.
Går du genom dalen till Algutsbo och tar stigen till höger mot Gårdssjön så finns där ett fantastiskt fint vindskydd. Väljer du istället att fortsätta mot Korpklint så bjuds du på fin utsikt över Bråviken och Norrköping. Där har du även Östgötaleden och tar du väster ut så kommer snart Mela där finns också ett fint vindskydd. Det är en fantastiskt fin natur och lite utav min "hemmaplan" då jag bor i Norrköping.
 

Bilagor

  • getådalen.jpg
    getådalen.jpg
    122.5 KB · Visningar: 1,318
Getå Turisthotell är ju nu mer sålt och ett rehab hem för narkomaner men dessa skall väl förhoppningsvis inte hålla till i naturen.
Går du genom dalen till Algutsbo och tar stigen till höger mot Gårdssjön så finns där ett fantastiskt fint vindskydd. Väljer du istället att fortsätta mot Korpklint så bjuds du på fin utsikt över Bråviken och Norrköping. Där har du även Östgötaleden och tar du väster ut så kommer snart Mela där finns också ett fint vindskydd. Det är en fantastiskt fin natur och lite utav min "hemmaplan" då jag bor i Norrköping.


Tack. Är det omtalade vindskyddet vid den röda pricken? (Jag har f ö aldrig övernattat i vindskydd, bara i tält, men det brukar finnas röjd mark kring skydden). Östgötaleden är väl en bit bort, om det inte tillkommit någon ny gren (hm, jag ser nu att den gamla kartan har två
anslutande leder inprickade, så då är det väl bara att välja den ena).


Våren 2008 gick jag från Torshag till Katrineholm (första övernattningen var vid Lilla Älgsjön).
Jag passerade förstås Mela, minns inget vindskydd, är det nytt?
 
Vindskyddet vid Mela har nog legat där så länge jag minns men det skyddet och bastun vid Glotternreservatet har bara några år på nacken. Sen finns det ett vindskydd till uppe vid Övre Glottern.
 

Bilagor

  • melakarta.jpg
    melakarta.jpg
    122.9 KB · Visningar: 1,610