Gerber pocket sharpener. Erfarenhet?

Nu har jag köpt Fällknivens DC4 (100 mm brynet) och förutom att det är ett riktigt bra bryne är det också ett smycke.
Framförallt det lilla känns som en ädelsten i handen, men det stora är mer praktiskt förstås.

Men det var en jakt innan jag fick köpa det, i Malmö var det slut, i Lund fanns det men jag hann inte in i affären innan tåget till Stockholm gick.
I Sthlm var de oförstående i alla Naturkompanietbutiker till att de borde ha ett sådant bryne, jag fick till slut tipset, av en tjej i en butik, att gå till Walter Borg på Kungsgatan 57.

Och jajamen, nu har jag roat mig på hotellrummet med att bryna min Kuusamo fällkniv samtidigt som jag tittade på Cast away på Tv.

OK, Mikael, lycka till med brynet. Tar ett tag att lära sig men det är värt det.

Några tips:

1. Om du har problem att få samma vinkel på båda sidorna av bladet, prova att bryna alternerat med höger och vänster hand. Det här känns lite ovant i början men har klara fördelar!

2. Tejpa spetsen för att undvika att sabba den (är du väldigt osäker, tejpa bladet också). Ta spetsen och främre delen av bladet sist och var väldigt försiktig. Tänk att den delen av bladet oftast kräver en annan slipningsvinkel.

3. Använd en markörpenna och färglägg eggen ca 3 mm upp på bladet. På det viset kan du se exakt var bryningen tar.

4. Avsluta sessionen med några fråndrag på båda sidorna.

5. Strigla bara om du vill uppnå en polerad egg (bra i vissa sammanhang men för det mesta inte lika bra på att skära som den grövre/"taggigare" eggen).

6. Tryck inte för hårt på bladet medan du slipar/bryner. Missar du är skadan djupare. Det är dessutom inte bra för brynet.

Hoppas att du kommer ha lite nytta av det här.

~Paul~

Jo då, jag är tacksam för all info om hur mina knivar skall bli i tipptopp.

Jag har alltid haft vassa knivar men aldrig haft något arbetsflöde för hur de skall brynas.
Sådant som vinklar, olika typer av brynen...

Men nu börjar det lossna...

Det är det jag är ute efter, riktigt vassa knivar...

Jag har alltid (sedan jag var tolv) gjort nageltestet men aldrig analyserat om skärpan är ultimat för olika ändamål.

Och senaste tidens pappersprover visar på en förbättring av mina knivar, en lätt snärt och A4:an delar sig utan ansträngning.

Mina döttrar är imponerade, inte av att knivarna är vassa utan av att papperen flyger som små fåglar när jag vevar med knivarmen.

Det här är ett ganska bra test Mikael. När kniven (oavsett bladbredd) kan skära ut en cirkel på ungefär 3 cm i en vanlig pappersark (i en enda svepande rörelse) då är den någorlunda vass.

~Paul~

Nu har jag använt Gerberskärparen ett tag och det fungerar bra.

Vinkeln är lite väl brant men det är mest när jag skall skära tomater -eller plastikoperera- somjag känner att det krävs lite extra tryck för att eggen skall glida genom föremålet.

De senaste tre veckorna har jag använt min röda Mora i köket -i stället för kockkniven- och det har fungerat riktigt bra. Att hacka lök går förstås inte men den skär riktigt bra.
Jag har också använt den för att tälja med och skära papper och Gerbern ger en god skärpa.

För 25 kronor vill jag absolut rekommendera verktyget om man vill ha en schysst skärpa på vardagsmoran.
Brynet från Fällkniven är naturligtvis "bättre" men om man inte är konnäsör, utan bara vill ha med sig något i väskan för att hålla Moran vass, är Gerbern ett bra inköp.

Bra att du är nöjd Mikael. Några iakttagelser. Det faktum att din kniv har svårt att gå igenom en tomat behöver inte ha att göra med skärpan. Tvärtom, din kniv kan vara supervass! Problemet är väldigt ofta avsaknaden av mikroserrationer. Eggen är helt enkelt alldeles för slät/polerad, fastän vass.

~Paul~

dePaul; sa:
Bra att du är nöjd Mikael. Några iakttagelser. Det faktum att din kniv har svårt att gå igenom en tomat behöver inte ha att göra med skärpan. Tvärtom, din kniv kan vara supervass! Problemet är väldigt ofta avsaknaden av mikroserrationer. Eggen är helt enkelt alldeles för slät/polerad, fastän vass.

~Paul~

Precis som svärdfejaren sa "nyfilat biter bäst!"

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg