genomsnitt

Längd: 186 cm
Vikt: 77
Ålder: 38 om någon vecka.
Svåraste led: 7b+
Svåraste boulder: 6B
Svåraste trad: 7
Klättrat: Av och till sedan -90, mer till sedan -00.
Roligast med klättring: Nytursarbete - Har väl gjort knappa trettio nya turer och ungefär lika många nya boulderproblem.
Mest stoltaste nyturer: 'Promenade Sentimentale' 6b+ & 'Superego' 7b Samt boulderproblemen 'Lille Skutt 5C' och 'Dunder' 6B.
Just nu: Utvecklar jag Skallaberg på Smålänska Höglandet och hoppas sätta några fler 7a - 7c+ än de knappa tio jag hittills gjort.
Klättrar: I huvudsak bouldering och sport men även lite trad, is och aidar ibland framåt hösten.

Gubbe

Namn: Per Calleberg
Bor: Bromma
Ålder: 42
Klättrat sedan: -78
Hårdaste trad: 7
Hårdaste sport: 7a
Hårdaste on-sight: 7-
Hårdaste nytur: 7-
Hårdaste topprep: 8-/8

Men det är ju inte graderna som räknas. För mig är det upplevelserna, vilka man har dem tillsammans med och om man har kul eller inte. Det är det som avgör om det är meningsfullt att fortsätta klättra eller inte.

Nybörjare

Ålder: 25
Bor: Stockholm
Klättrat sedan: 01
Hårdaste led: 6+ (topprep)
Favoritområde: Bohuslän for ever
Önskan: Lära mig att leda på kil
Övrigt: Mycket topprep har det blivit, vilket känns en smula begränsande. Nästa säsong är det trad som gäller, förhoppningsvis.
För övrigt håller jag med föregånede talare om att det inte är svårighetsgraden som räknas för mig, det är upplevelsen. Tälta skall man givetvis göra när man är ute och klättrar. :)

Jag önskar jag kunde...

... säga detsamma.
Givetvis handlar det om att ha kul och om att klättra utomhus med människor man trivs tillsammans med. Dock är det så att jag kan inte låta bli att gå och snegla på graderna, åtminstone inte när det gäller sportklättring. Jag kan ju njuta mig uppför Reven på Haegefjell eller skratta mig uppför Via Lara. Bouldra med familjen i Fontainebleau - Men visst vill jag göra det där lite hårdare problemet, visst gnager det lite att jag inte satte den där 6C:n Eller 7c+:n.

Sen är det kul att att gå de där 7a - 7b+ och ha projekt på 7c för att de ger så mycket säkerhet på alla leder under 7a.
Eller som Marc leMenestral sa (ungefär) - "Varför skall jag träna? För att göra den hårdaste led jag kan? - jag tror inte länge att det är ett mål snarare är det för att klättra bra."
Jag hoppas att det alltmer kommer att vara det viktigaste - att klättra bra - att få det där flytet - och så (can´t help it) förstås sätta det där jävla ...

Klättring är ju hur brett som helst. För min del tycker jag att det är upplevelsen som är viktigast. Genom att vara så bred som möjligt får man ett större spektrum av upplevelser. Det är givetvis kul att sporta och tradda, men inget år är komplett om man inte fått svinga sina yxor och knackat lite copperheads samt andats tunn bergsluft.

Graderna i sig är ju tämligen ointressanta, men är tillsammans med övrig info en bra vägledning till vilka leder man ska välja att klättra för att få ut så mycket som möjligt.

namn: Fredrik Neregård
ålder: 31
kön: man, att dömma av namnet
bor: Linköping
klättrat sedan: 97
sport, RP: 7a+
sport, OS: 6c
boulder: inte speciellt högt
trad: 6+ någonting
längsta trad: runt 10+ replängder
svåraste alpint: D (eller om det nu var D+, skit samma)
högsta alpint: 4807
antal Svenska 2000-toppar: 12
is: WI 5 någonting
aid: kanske A2+
bästa whisky: kanske Ardbeg

Välaberget - ja

Så hette det. Riktigt fint litet berg!

Är inte därifrån (närå man e ju uppväxt i betongen...), däremot har jag bott däruppe ett år.

friåkare o klättrare

följer väl upp mitt eget inlägg med en sån där fin profil. men håller samtliga talare i stort sett. anser att man ska klättra för att öka sitt eget välbefinnande. klättrar även själv för att tävla med mig själv, se hur svårt jag kan klättra och om jag inte klarar det så försöker jag igen o igen o igen tills jag klarar den där leden.

namn : Emil Persson
ålder : 19 (usch, snart blir man ju gammal)
bor : Järvsö, Sveriges framsida
klättrat sedan : nov'01
svåraste led : 6+ (bara klättrat topprep ännu)
svåraste trick på skidor : 900 (två och ett halvt varv) och backflip (bakåtvolt)
favoritmärke på toalettpapper : lambi
favoritled : Familjefadern på Vildmarksväggen, Mörkberget
favoritskidställe : Järvsö

egentligen har man väl inte klarat en led förrän man kilat sig upp lr lett bultat? dra inte upp den där bulthistorien nu igen bara :)

Förkortningar??

Tjena!

Jag, en nybliven frälst i den ädla prestationen, fattar ingenting av alla dessa förkortningar och uttryck som förekommer när man snackar klättring! Det är tweeka, peaka bouldra och sedan alla olika system som verkar finnas för att gradera svårigheten. Vem bedömmer svårigheten, vem ger lederna sina påhittiga och säkert ofta träffande namn. Borde (kanske finns?)finnas en palör till alla som är intresserade!!

Jag var med en kompis och klättrade (innomhus=sport?)en gång och han talade om för mig att jag var en "natural" det förstod jag vad det var, och gjorde att jag tyckte att det var ännu roligare så nu planerar jag att klättra lite mer regelbundet.
Ni kanske har lite tips på utrustning och kanske andra tips, så kasta dem till mig bara!!

/Thomas

Re: Förkortningar??

thomastg; sa:
Ni kanske har lite tips på utrustning och kanske andra tips, så kasta dem till mig bara!!
Ok, vi börjar med lite förklaring, RP = red point = klarat en led efter flera försök, OS = onsight= klättrat direkt utan tidigare försök eller att ha sett någon annan klättra leden tidigare (vanlig vid tävlingar), sen får du gärna höra av dig om du har fler funderingar. Vill du ha en parlör, så visst finns den på nätet: http://home.tiscalinet.de/ockier/climbing_dict.html den översätter mellan flera olika språk, grunden är på engelska och de flesta orden finns på svenska. Sen har även jag på min hemsida en del om klätterterminologi samt tränings och utrustningstips.

Hoppas du kan hitta något matnyttigt!

/ Nicke

PS. Visst är Pers bok väldigt bra, men det brukar ju vara så att gratis är gott! DS.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg