Genom Sverige i sommar?

någon bit

Hej!

Jag ska ut och åka, vet inte vart, inte riktigt när (troligen slutet juni - mitten på juli), bara att. Möjliga resmål Uppsala-Skellefteå (eller tvärtom), Uppsala-Dalarna-Värmland, eller något ner mot Skåne via Västergötland (och ev. till Ecotopia i Holland). Kan väl gå att hänga på i alla fall några dagsetapper på resan, om man kör samma tid?

/Per Eric

Riksgränsen-Smygehuk

Låter intressant...om jag nu kan hålla ditt tempo vill säga :)

Jag har tänkt mig att åka upp till Riksgränsen direkt efter midsommar. Och sedan bär det söderut i förhoppningsvis någorlunda rask takt.

Vore kul att slå följe om nu datumen passar.

Treriksröset-Smygehuk

Tjena!
Jag ska cykla från Treriksröset till Smygehuk veckorna strax före midsommar.
Jag har tidigare endast cyklat en längre tur.
De var juli 2003 då jag cyklade från Växjö till västsverige och tillbaka, sträckan blev ca 70 mil på fem dagar. Nu planerar jag att cykla genom sverige på ca 14 dagar. Sträckan beräknar jag till ca 210mil.
Med andra ord ca 15 mil/dag.
Det som får mig att fundera lite är om man klarar att cykla så många dagar i rad utan att få för stora problem med kroppen. Jag planerar att sova på campingar med tält dom flesta nätter.
Min grundtanke är att jag ska genomföra detta på egen hand men är öppen för att t.ex samköra vissa sträckor.

Mvh/Nils

Hej Nils!

Jag tror dessvärre att vi spelar i olika divisioner du och jag, skulle aldrig klara av att hålla ditt tempo :)
Jag kommer dessutom inte att börja förrän efter midsommar.

Om du är någorlunda vältränad så bör du klara av att cykla 15 mil om dagen i tre veckor. Dock kanske du skall lägga in några vilodagar.

Förra året fick jag snabbt problem med knäna pga ög belastning flera dagar i sträck, och det är väl just knäna som kan komma att ta stryk.

Lycka till med din färd, skulle vara kul att läsa en reseberättelse någon gång på sensommaren!

Re: Treriksröset-Smygehuk

Är du vältränad och allmänt härdar tror jag du klarar att cykla på 14 dagar.

När jag cyklade samma sträcka förra sommaren gjorde vi det på 18 dagar, varav två halva vilodagar. Det blev 225 mil.

Vi lyssnade till våra kroppar och åt mycket och ofta. Sov tills vi kände att vi var utvilade.

Lycka till! /Per

nils-jerker; sa:
Tjena!
De var juli 2003 då jag cyklade från Växjö till västsverige och tillbaka, sträckan blev ca 70 mil på fem dagar. Nu planerar jag att cykla genom sverige på ca 14 dagar. Sträckan beräknar jag till ca 210mil.
Det som får mig att fundera lite är om man klarar att cykla så många dagar i rad utan att få för stora problem med kroppen. Jag planerar att sova på campingar med tält dom flesta nätter.
Min grundtanke är att jag ska genomföra detta på egen hand men är öppen för att t.ex samköra vissa sträckor.

Mvh/Nils

Re: Treriksröset-Smygehuk

nils-jerker; sa:
Tjena!
Mvh/Nils

Jag tror att det är fullt möjligt om du är en hyfsat van och tränad cyklist. Jag har aldrig i.o.f. sig kört så långt på enbart fjorton dagar, men 85 mil på sex dagar gjorde jag i fjol utan problem.

Det är nog som i det svar du fick från den som hade gjort 225 mil på 18 dagar; Lyssna på kroppen. Det är ett så klok råd så andra är nog överflödiga.

Min tur i år blir 50 mil på tre dagar från Knivsta till Bräcke, där jag ska på trettioårsjubileum från när jag gick ut grundskolan.

God tur önskar dig Mikal

Mikael Byt cykel!

Om du lämnar offroad cykeln i skogen å använder en 28' tums landsvägscykel kommer du mkt längre per dag och är mkt mindre sliten. En gammal skeppshult med ballongdäck är mer lättrullad än en 26' mtb (med eller utan slicks) En cykelhandlare menade att 26' slicks var mindre lättrullade en grovmønstrade däck (knaster?) då slicks har en mindre diameter. Vet inte om det är sant men jag vet att det var en enorm skillnad när jag kunde parkera MTB efter vintern å ta fram landsvägssykeln.

Gary Fisher säljer en 29' tums MTB.

Lycka till!

Bicycle Challenge 2004

Hej igen!
Hur löser du problemet med resan upp till Riksgränsen?
Hur löser du cykeltransporten?
Jag förmodar att du ska åka tåget Gbg-Boden-Riksgränsen men hur löste det sig förra gången med cykeln på tåget. Jag försöker att bestämma hur jag ska ta mig till Kilpisjärvi(Treriksröset). Jag utgår ifrån att jag måste demontera cykeln kraftigt, oberonde om det blir tåg eller flyg. Tåg för min del innebär, Gbg-Boden-Kiruna och där efter buss till Karesuando osv. Tågresan tar cirka 21h med bytet i Boden. Flyg innebär för min del Växjö-Sthlm-Kiruna och där efter buss. Flyget tar ju bara några timmar. Personligen skulle jag föredra tåget om det inte vore för problemen med transporten av cykeln.

Vad har du för upplägg gällande träning?
Jag har lite blandad träning bakom mig.
Har sen i höstas cyklat till och från skolan ca 7km enkel tur. Övrig cykelträning har varigt turer på 2-3 mil på ett antal helger.
Har spelat innebandy ca två timmar i veckan.
Löpning har jag kört en del, körde inte så mycket under den vita delen av vintern.
Oftast springer jag 10km och då på cirka 45min.
Nu är ju vädret så trevligt att jag har ökat andelen löpträning och kör även endel inlines.
Styrketräning har kört en del men då inte mycket ben pga tidsbrist.
Cykelturerna på helgerna har börjat bli lite längre nu. Tycker det är svårt att avgöra om konditionen har blivigt så mycket bättre vad gäller cykling. Kanske måste det vara mera cykling.
Min erfarenhet från sommaren 2003 är att när man väl sitter på cykeln under långturen presterar man mycket bättre än man kunde föreställa sig innan.

Mvh/ Nils

Re: Mikael Byt cykel!

nils73; sa:
Om du lämnar offroad cykeln i skogen å använder en 28' tums landsvägscykel kommer du mkt längre per dag och är mkt mindre sliten. En gammal skeppshult med ballongdäck är mer lättrullad än en 26' mtb (med eller utan slicks) En cykelhandlare menade att 26' slicks var mindre lättrullade en grovmønstrade däck (knaster?) då slicks har en mindre diameter. Vet inte om det är sant men jag vet att det var en enorm skillnad när jag kunde parkera MTB efter vintern å ta fram landsvägssykeln.

Gary Fisher säljer en 29' tums MTB.

Lycka till!

Jag har en racer så jag känner till att skillnaden i "rull" är stor. Men att köpa en ny cykel...jag vet inte.
Är Gary Fischer hojen ett bra alternativ menar du? Kostar väl skjortan antar jag....

-----

Har du någon aning om var man kan köpa dessa cyklar då? Har letat på nätet nu, utan att hitta.
[Ändrat av Karlholm 2004-04-19 kl 16:56]

Re: Bicycle Challenge 2004

nils-jerker; sa:
1) Hur löser du cykeltransporten?
2) Vad har du för upplägg gällande träning?

1) Jag såg till att åka den dag det var minst passagerarer (tror det var en tisdag). Då var det gott om plats i kupéerna. Jag skruvade av hjulen och skar till en stor kartong där jag packade ner cykel och packning.

Kartongen fick plats i trebäddskupén som jag delade med en annan kille. Jäkligt smidigt.

Jag hade också tänkt påbörja min resa vid röset i norr, men tyckte i slutändan inte det var värt slitet att ta sig dit. Riksgränsen känns som en betydligt bättre startpunkt.

2) Träning?! Hehe. Inte min starka sida. Jag har börjat cykla fram och tillbaka till jobbet nu i alla fall. Har jobbat något oerhört i ett par år och inte givit mig tid att träna. En viss ljusning i schemat syns nu under våren, så det lär bli åtskilliga rundor på racer-hojen. Springer gör jag av princip aldrig :)

Re: Re: Mikael Byt cykel!

[/QUOTE]

Jag har en racer så jag känner till att skillnaden i "rull" är stor. Men att köpa en ny cykel...jag vet inte.
Är Gary Fischer hojen ett bra alternativ menar du? Kostar väl skjortan antar jag....

-----

Har du någon aning om var man kan köpa dessa cyklar då? Har letat på nätet nu, utan att hitta.
[Ändrat av Karlholm 2004-04-19 kl 16:56] [/QUOTE]

Hej
Har du ändå tänkt att ta MTB på långturen? Såg att du använde den under førra turen. En racer er kanske lite olämplig till långturer. Cyklade 25 mil på min hybridracer 28' * 19mm däck under en sommardag i fjol. Upptäckte att lätta tunna 19mm däck är klart oläpliga på singel/grusväg. Punkteringarna kommer på sidan av däcket. 20mm däck finns dock med kraftigare sidor. Har inte haft punkteringsproblem på grusväg med kraftigare däck (kraftiagre sidor alltså ej mønster eller bredd)

Gary Fisher 29' MTB "førbjøds" under Birkerbeinerloppet i Norge då de var alltør øverlägsna. (2:a hands info...)

http://www.fisherbikes.com/bikes/bike_detail.asp?series=dualsport&bike=DualSport129
I Oslo (cyklar är billigare i Norge)
http://www.sorensensykler.no/oslo/s...E9241256CD4002F3751?OpenDocument&cat=m1_1_1_2
http://www.lindellscykel.se/

Lycka till i sommar!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
jimpaw Bhöver tips gällande cykelresa genom hela sverige. Långcykling 8
anad Transport med cykel genom Sverige Långcykling 25
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
salevik Vägval genom Sverige? Långcykling 1
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
yesset Långtur genom Italien 2018 Långcykling 1
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
jitensha Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien? Långcykling 2
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
talltopp Genom Polen Långcykling 5
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
sten-allan Cykel genom USA Långcykling 6
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
TW1 Genom alla landskap? Långcykling 0
Johnboy Genom Albanien, Montenegro, Bosnien och Kroatien Långcykling 12
mothesta Till Istanbul genom Östeuropa 2003 Långcykling 11
snöängeln Cykling genom Storbritannien Långcykling 6
x-treme Cykelvägar genom Tyskland? Långcykling 3
emmahawk vag ner genom frankrike? Långcykling 1
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg