Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag gjorde en tur genom Sarek för några veckor sedan, med lätt utrustning, och här finns en beskrivning av denna tur. Det kommer fler artiklar om utrustningen jag använde så småningom.
Jörgen: Ser ut som en trevlig tur. En fråga om ditt tältval som jag sett att du haft på i alla fall ett par vinterturer. Hur är ventilationen/kondensbildningen i tältet på vintern?
När det gäller kondens så bildas det frost på insidan under vinterturer. I ett sammanhang där det också blåste rejält skakades denna frost loss och "snöade" ner över mig och min sovutrustning. Inte så bra. Men rent allmänt tycker jag inte detta är något problem. Alla tält jag använt är utsatta för kondensproblem på vintern. I ett dubbelväggigt hoppas man att den här typen av frost finns mellan vävarna, men helt säker kan man inte vara.
Jag försöker minimera kondensproblemen genom att ventilera så mycket vädret tillåter när jag lagar mat inne. På den här turen fungerade det bra och kondensen var inte besvärande. Men det är ju lättare att hålla sig torr när det är rejält kallt. Anoraken har jag alltid över fotändan på sovsäcken, vilket behövs, men skyddar bra.
Största fördelen med Firstlight är att det är så enkelt att sätta upp, även om det blåser hårt. Jag använder det som vindsäck vid längre pauser när det är snöigt eller blåsigt. Största nackdelen är att det är aningen för kort för mig, som är 191 cm. Men det senare går att leva med om man ligger diagonalt.