Gear Loft (takhylla)

Inte för att jag förstår vad man ska med en hylla/hängmatta under taket till, men det där var ju en mycket smart lösning! Så tänker en lättpackare... :)

Vitsen med Gear loft som jag ser det först att tyget ska vara genomskinligt (nät, gardintyg) och i Gear loftet lägger man saker som man alltid vill veta var dom är någonstans, som glasögonen/kontaktlinsburken

Per

Vitsen med Gear loft som jag ser det först att tyget ska vara genomskinligt (nät, gardintyg) och i Gear loftet lägger man saker som man alltid vill veta var dom är någonstans, som glasögonen/kontaktlinsburken

Den enklaste DIY-lösningen är väl att klippa till en lagom stor bit myggnät och helt enkelt binda fast den i taket. Man behöver ju knappast kunna ta ner loftet.

Så sant! Att ha plastkarbiner eller liknande är ju bara klumpigt, och inte vill man ju hålla på och plocka med hyllan när man river/reser tälet. Den sitter ju bra där för jämnan.

Den enklaste DIY-lösningen är väl att klippa till en lagom stor bit myggnät och helt enkelt binda fast den i taket. Man behöver ju knappast kunna ta ner loftet.

Myggnät är säker bra om man redan har sådant i bra ha lådan. Jag köpte gardinen LILL på IKEA
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90111980
En väldans massa tyg för det priset. Gardintyget räcker nog till Gear loft till halva bekantskapkretsens tält

Per

HB sätter dit öglor men tillhandahåller inte loft... jag tycker att HB som ändå säljer ganska dyra tält borde sätta dit en avtagbar hylla, eller iaf om dom nu inte tycker att dom tjänar tillräckligt på sina tält, sälja som tillbehör/service.

Det blir ju lite självmålsbetonat när man måste leta hos deras konkurrenter efter tillbehör. Alla tält jag haft som inte varit HB har haft bättre lösningar på liknande detaljer... fast å andra sidan så väger de tälten lite mer.

Nu såg jag att det löst sig för dig, men kanske skulle man kunna ringa HB om en sådan sak, dom kanske skulle kunna sy ihop nåt. För deras service har ju i alla fall alltid varit suverän.

Thomas

HB sätter dit öglor men tillhandahåller inte loft... jag tycker att HB som ändå säljer ganska dyra tält borde sätta dit en avtagbar hylla, eller iaf om dom nu inte tycker att dom tjänar tillräckligt på sina tält, sälja som tillbehör/service.
Thomas
Fickorna på innertältet räcker ju långt för att hålla rätt på småsaker som glasögon o snusdosor å sånt....vad är det ni lägger i loftnätet?
För egen del skulle jag bli nervös med en whiskyflaska som riskerar att trilla ner i huvudet när man sover ;) .

Jag har symaskin, visserigen en knägasad singer från 20-30-40 talet. Men de polare som har båtar tycker den är helt ok trotts endast raksöm, men den tuggar igenom deras kapell som smör, som de har kört sönder "älsklingens" 10 000 kr maskin på (värdet som trasig, minst...)

Men släppa in tunna lätta tyger på den? nä, nä det funkar inte!
Tygmatningen sliter sönder dom!

Jag har symaskin, visserigen en knägasad singer från 20-30-40 talet. Men de polare som har båtar tycker den är helt ok trotts endast raksöm, men den tuggar igenom deras kapell som smör, som de har kört sönder "älsklingens" 10 000 kr maskin på (värdet som trasig, minst...)

Men släppa in tunna lätta tyger på den? nä, nä det funkar inte!
Tygmatningen sliter sönder dom!

Nu har jag visserligen ”bara” elektriska symaskiner varav en i 15000 kronorsklassen och en 4-tråds overlock.

Knepet vid tunna tyger är maskeringstejp.
Men man ska välja rätt sorts maskeringstejp. För billig maskeringstejp riskerar att lämna ifrån sig klister på nålen och det är inte bra. Sedan man sytt färdigt är det bara att riva bort maskeringstejpen.

Per

Fickorna på innertältet räcker ju långt för att hålla rätt på småsaker som glasögon o snusdosor å sånt....vad är det ni lägger i loftnätet?
För egen del skulle jag bli nervös med en whiskyflaska som riskerar att trilla ner i huvudet när man sover ;) .

Nu använder jag ju inte i dagsläget mitt kupoltält speciellt mycket... utan Akto eller ett Nallo2GT, med två ganska små sidofickor. Dessa är alltid knökfulla med småprylar som man vill ha koll på. På ett Nallotält så skulle det inte funka med ett gearloft eftersom takhöjden är för låg, däremot så fungerar "triangelventilen" som stor ficka också, förutsatt att man inte har behov av att ha den helt nerdragen.

Mitt kupoltält, ett VauDe, har sidofickor + ett gearloft och det är perfekt till torkning och att lägga småprylar i utan att det är i vägen, eftersom takhöjden räcker.

Det jag lägger där är utrustnings om behöver bli torr som strumpor, underkläder, innersulor. Och sen så brukar lampan, och ibland boken hamna där... har jag tvättat så förlänger jag med skosnören så att jag kan hänga större plagg, hursomhelst så är utrymmet alltid fullt.

Thomas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg