Ge mig lite kritik

Jag skulle vilja ha lite bildkritik på denna bild. Bilden är tagen på Sönner Tväråklumpen i riktning mot getryggen. Det är Anders Nilson (Utsidans butikschef) som har ett långt skönt åk framför sig. Jag gillar den lilla skidåkaren mot bergskammen. Tycker att snöfältet fram till skidåkaren dominerar lite för mycket dock.

Kom med kritik genom att svara på inlägget.

cpic39b5e12bc5b9f.jpg

Kritik

Jag gillar bilden som den är. För det första: Bilden delas i mitten av det diagonala strecket (marklutningen) och delar in bilden i två lika stora delar med en mörk fläck i det ljusa och ljus överkant i det mörka. Det ger en känsla av harmoni och rymd fast det egentligen inte är så mycket "luft" i bilden. För det andra: Bakgrunden är inte tillräckligt "spännande" för att det skall vara lönsamt att ta bort snön mellan fotografen och skidåkaren. Fjället i bakgrunden gör att lutningen framhävs som en central del i fotot. Skulle det komma mer himmel i överkant på bilden skulle blickpunkten hamna på fjället och horisonten bakom. Skidåkaren hamnar då inte längre i blickfånget.

Läcker bild förresten!

Mer himmel

Jag skulle vilja ha delat in bilden i tre delar. Ljus mörk ljus. Det vill säga jag skulle ha kapat lite av snön och höjt kameran lite för att få med mer himmel. Bilden skulle fortfarande vara symmetriskt indelad och tyngdpunkten vara på skidåkaren. Dock skulle (mycket subjektivt) tror jag landskapet framträda mer i sin storslagenhet, skidåkaren bli "lite mindre" och frihetskänslan skulle kännas ännu bättre!

kritik

Jag har inte för vana att vistas i dylik omgivning men låt saxen falla på en del av förgrunden,den innehåller inte någon information av intresse..då blir slutprodukten en tätare bild som är betydligt intressantare..sen är det lite mycket blåstick..
mvh/Gunte..

Blåstick allt för vanligt

Jag håller med dig om blåsticket. Blir lite extra förstärkt på webben tycker jag. Bilden är tagen med Velvia som skall vara en varm film, men jag tror att det börjar bli dags att köpa filter 81B och sätta på.

Detta filter verkar ju varenda kotte använda för att göra bilden varmare.

//David

Använd lös ljusmätare.

Bilden är för mörk!
Att ta bilder i snö med korrekt exponering är svårt om man inte har en lös ljusmätare som mäter det infallande ljuset. Kameran mäter det reflekterande ljuset och därför blir bilder tagna i snö alltid underexponerade.
Mitt råd är alltså att köp en ljusmätare (ca 1000:) om du plåtar mycket på vintern!

Mörkheten

Tyvärr är det så att bilderna på webben blir klart mörkare än på ljusbordet. Dessutom ser det olika ut på olika skärmar. Bilden är kanske en aning mörk. Jag exponeringskompenserar alltid vid snö eller försöka ställa in mot hand eller neutralt föremål.

Jag har en exponeringsmätare men jag har inte riktigt kommit överens med den.

Hälsningar
david

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg