Gåstavar vs. treckingstavar

Jag undrar om du inte tänker lite för mycket nu :)
Hitta några som känns bra och är ställbara, så kommer det bli bra :)
(Säger jag efter att ha funderat en massa på det i dag och skrivit tre inlägg i den här tråden...)
Lycka till!
/OJ

Aha! Jag fattade inte hur de kunde blanda kolfiber och alu, men det gör de ju inte heller. Vissa rör är i det ena och andra i det andra.:p

Material: 16mm HTS Aluminium Upper. 14/12 mm 100% Carbon Fibre Middle/Lower

Aha! Jag fattade inte hur de kunde blanda kolfiber och alu, men det gör de ju inte heller. Vissa rör är i det ena och andra i det andra.:p

Material: 16mm HTS Aluminium Upper. 14/12 mm 100% Carbon Fibre Middle/Lower
Jo det är så de gör, olika delar i olika material. Och om man ser till risk för slag och repor är det givetvis den nedersta delen som är mest utsatt om man använder stavarna för annan terräng än gator och motionsslingor hemmavid.

Ett annat tips är att du inte väljer stavar på måfå, utan känn på dem. Det skiljer mycket i handtagens och remmarnas utformning som gör att en modell passar dig perfekt medan den andra ger dig skavsår i händerna efter några km.

Senast ändrad:
Somliga stavar har lätt vinklade handtag i förhållande till staven, det kan vara skönt för handlederna - och onödigt att upptäcka i efterhand om du känner att du kan ha glädje av det. De kallas ofta ergonomiska.

Några tankar på gåstavar vs trekking stavar. Självklart är den gränsen flytande, men jag kan även se olika egenskaper beroende på vad man vill använda dem till.

Gåstavar: Företrädesvis användning på plan mark, asfalt eller grusväg. Aktiv motionsgång där man använder stavarna för att öka gångeffektiviteten och aktivt skjuta från med, även träning för armar och överkropp. I det fallet är ju stavarnas flex av betydelse och jag kan se en fördel med stavar med minimalt med skarvar som utgör styva punkter och minskar stavens effektivitet (helst inga skarvar om det inte krävs för transporten) och material av glasfiber/kolfiber som i bättre skidstavar. Slag och repor är sällan ett problem. Någon form av truga behövs inte då man går på hård mark. Gummipluppar för tystare gång på främst asfalt kan vara en finess.

Tekkingstavar: Flerdelade som medger enkel transport och för att kunna sättas på ryggsäcken om man inte vill använda dem på någon sträcka. Aktivt frånskjut mindre viktigt, hållbarhet viktigare vid balans, stenskravel och vad. Gärna även ett lägre grepp under ordinarie för fattning när det går brant uppför, mindre truga för att undvika att stavarna sjunker ner i mjuk och våt mark. Gummipluppar på spetsarna av mindre intresse, man använder i princip bara karbidspetsarna (gummiplupparna skulle direkt fastna i den mjuka marken eller mellan stenar)

För att få ett aktivt frånskjut med gåstavar behöver de vara lite längre än trekkingstavar.

OK, nu har jag beställt ett par svindyra Leki Smart Traveller, alltså modellen i både kolfiber och alu, så får vi se hur det går.

Hade tänkt vänta på Black Friday, men det är ju inte säkert de kommer med och jag är så sugen på att komma igång. Sajten jag hade span på som har lägsta pris-garanti och utlovade snar prissänkning därför att nåt annat företag skulle ha en drive som de måste matcha, höjde istället priset med 15% för att kunna ge 15% i Black Friday-rabatt... Då blev jag trött på alltihopa

Det här är rehab för mig. Promenaderna med mina billiga Lidl-stavar har gjort mer för mig än 6 års rehab gjorde. Officiell rehab gjorde faktiskt ingenting bättre, tvärtom gjorde det ont värre. Min egen rehab är så mycket bättre, så det får väl kosta.

Är fortfarande inte riktigt klok på detta med olika typer. Är trecking och och trail samma sak eller olika t.ex.? Och om det bara är handremmarna som skiljer, borde man då inte helt enkelt kunna använda olika remmar men samma stavar? Eller kanske är det så att treckingstavar är starkare för att de ska tåla att man stödjer sig på dem? Det skulle ju kunna vara en skillnad.

Nåja, jag kommer att ha att göra med de här under vintern. Men går det bra blir jag nog sugen på att prova i terräng till sommarn. Min räckvid till fots har varit så kort i många år att det här är superpeppande för mig! Svamppromenader har jag klarat senaste åren, men långvandringar har det inte varit tal om. Nu känns det som att det kanske kan bli möjligt.

Tack för hjälpen alla som har svarat hittills! :)

Senast ändrad:
smux, jag köper ditt argument att fasta stavar är bättre för Nordic Walking. Har även läst det på någon sajt. Man jag kohandlade lite med det. De billiga jag har nu är teleskop. Och jag märker väldigt stor skillnad av bara en liten justering av längden. Märker också att jag vill ha allt kortare stavar vartefter jag blir mer van, antagligen gör mer rätt .Fasta stavar säljs ju för det mesta med en längdskillnad på 5 cm. Det är ganska mycket och känns som stor risk att det kan bli fel, särskilt om man inte har möjlighet att prova. Det är ju inte ens säkert de nya stavarna är optimala vid samma längd som de gamla. Så det kändes som detta att kunna få till perfekt längd var viktigare för mina syften.

Efter min hjärtoperation fick jag kolfiberstavar av en god vän, de stals på ett kafe.
I friluftsboden rekommenderade de Leki 4 delade med korkhandtag, av aluminium. De fungerade väl under min rehab och ännu på ryggsäcksturer utanför asfalten.
Precis som Colin Fletcher så klokt skriver blir man stabilare med fler stödpunkter, att man sen kan få tältstänger till sin tarp är bara ett bruk till.
Ut och gå!

go tur

Jaha, nu har PostMord äntligen lyckats leverara stavarna. De är väldigt fina och lätta, så lätta att det nästan känns skumt. Tror både två väger mindre en en av mina gamla (ska kolla). Det blir inte provpromenad förrän i morgon, men jag har tultat runt lite inne.

+
Gillar de vinklade tassarna som bör ge mycket bättre grepp en de runda plupparna på mina gamla som lätt släppte.
Gillar verkligen "handskremmarna" eller vad de ska kallas. Mycket bekvämt.
Att de blir väldigt korta hopskjutna. Tror nog jag kommer att vilja ta dem med om jag reser nånstans och då kan det vara behändigt.
Att handgreppet var smalt. Var orolig att det skulle vara för kraftigt för mina små tassar, men icke.

-
Att jag inte valde stavar med "quick lock" eller vad det kallas. Det var ganska svårt att ställa in dem med vredlåsen p.g.a. att tassen ockå vrids och den måste ju vara i rätt vinkel. Nåja, jag kommer nog inte att ställa om dem särskilt ofta när jag väl fått in en längd jag trivs med och jag får väl in snitsen, men ett irritationsmoment hur som. Men mitt eget fel, borde ha insett det.

I morrn blir det till att försöka lära sig tekniken med "riktiga" stavar då! 😛

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Fjädrande gåstavar? Utrustning allmänt 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg